Show simple item record

dc.contributor.advisorHernández Grández, Anunciación
dc.contributor.authorAmaringo Caballero, Diana
dc.date.accessioned2023-07-10T17:00:36Z
dc.date.available2023-07-10T17:00:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9186
dc.description.abstractThe objective of the research was: to determine the relationship between the use of ICT and reading comprehension in second grade students of the Mariscal Oscar Raymundo Benavides Educational Institution in the district of Iquitos, in the year 2022. The study was of the type confirmatory, with a non-experimental descriptive - correlational cross-sectional design, made up of a population of 535 students and a sample of 224 students selected through the stratified method by proportional and simple random allocation, who were administered two questionnaires to measure the variables study. The results obtained on the level of use of ICT in the study sample, allowed us to determine that of 100% (n=224 students), 61.6% (n=138) reported a High level; 26.3% (n=59) a Medium level; and 12.1% (n=27) a Low level, respectively. Regarding the level of reading comprehension, it was determined that of 100% (n=224 students), 15.2% (n=34) obtained a level in Beginning; 66.5% (n=149) in Process; and 18.3% (n=41) in Expected Achievement, respectively. The inferential analysis using Spearman's Rho statistical test, with a confidence level of 95%, and a significance level ? = 0.05 (p < 0.05), allowed us to conclude that there is a significant relationship between the use of ICT and reading comprehension in second grade secondary school students from the study sample, thus verifying the validity of the general research hypothesis posed (p = 0.0000, p < 0.05). The inferential analysis of the relationship between the dimensions of the use of ICT and reading comprehension, allowed to determine that there is a significant relationship between the pedagogical dimension of the use of ICT and reading comprehension in second grade students of the secondary level of the sample of study, which confirmed the validity of specific hypothesis 1 (p = 0.0000, p < 0.05). t was determined that there is a significant relationship between the technological dimension of the use of ICT and reading comprehension in second grade students of the study sample, thus verifying the validity of specific hypothesis 2 (p = 0.0000, p <0.05). Finally, it was determined that there is a significant relationship between the communicative dimension of the use of ICT and reading comprehension in second grade students of the study sample, thus verifying the validity of specific hypothesis 3 (p = 0.0000, p < 0.05).en_US
dc.description.abstractEl objetivo de la investigación fue: determinar la relación entre el uso de las TIC y la comprensión lectora en estudiantes del segundo grado de secundaria de la Institución Educativa Mariscal Oscar Raymundo Benavides del distrito de Iquitos, en el año 2022. El estudio fue de tipo confirmatorio, con diseño no experimental descriptivo - correlacional de corte transversal, conformada por una población de 535 estudiantes y una muestra de 224 estudiantes seleccionados mediante el método estratificado por afijación proporcional y al azar simple, a quienes se les administró dos cuestionarios para medir las variables de estudio. Los resultados obtenidos sobre el nivel de uso de las TIC en la muestra de estudio permitieron determinar que del 100% (n=224 estudiantes), el 61,6% (n=138) reportaron un nivel Alto; el 26,3% (n=59) un nivel Medio; y el 12,1% (n=27) un nivel Bajo, respectivamente. En cuanto al nivel de comprensión lectora, se determinó que del 100% (n=224 estudiantes), el 15,2% (n=34) obtuvo un nivel en Inicio; el 66,5% (n=149) en Proceso; y el 18,3% (n=41) en Logro Previsto, respectivamente. El análisis inferencial mediante la prueba estadística Rho de Spearman, con un nivel de confianza del 95%, y un nivel de significancia ? = 0,05 (p < 0,05), permitieron concluir que existe relación significativa entre el uso de las TIC y la comprensión lectora en estudiantes del segundo grado de secundaria de la muestra de estudio, con lo que se comprobó la validez de la hipótesis general de investigación planteada (p = 0.0000, p < 0,05). El análisis inferencial de la relación entre las dimensiones del uso de las TIC y la comprensión lectora permitió determinar que existe relación significativa entre la dimensión pedagógica del uso de las TIC y la comprensión lectora en estudiantes del segundo grado del nivel secundario de la muestra de estudio, con lo que se comprobó la validez de la hipótesis específica 1 (p = 0.0000, p < 0,05). Se determinó que existe relación significativa entre la dimensión tecnológica del uso de las TIC y la comprensión lectora en estudiantes del segundo grado de secundaria de la muestra de estudio, con lo que se comprobó la validez de la hipótesis específica 2 (p = 0.0000, p < 0,05). Finalmente, se determinó que existe relación significativa entre la dimensión comunicativa del uso de las TIC y la comprensión lectora en estudiantes del segundo grado de secundaria de la muestra de estudio, con lo que se comprobó la validez de la hipótesis específica 3 (p = 0.0000, p < 0,05).es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectComprensión lectoraes_PE
dc.subjectTecnología educativaes_PE
dc.subjectMaterial audiovisuales_PE
dc.subjectEstudiante de secundariaes_PE
dc.subjectMétodo de aprendizajees_PE
dc.titleUso de las tecnologías de la información y comunicación y comprensió lectora en estudiantes del segundo grado de secundaria Institución Educativa Mariscal Oscar Raymundo Benavides, distrito de Iquitos 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con especialidad en Lengua y Literaturaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con especialidad en Lengua y Literaturaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni70067962
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4318-8771
renati.advisor.dni05222975
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121746es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorVasquez Mesia, Martha Isabel
renati.jurorIsuiza Mozombite, Olga
renati.jurorNavarro Cobos, Herlinda
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess