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dc.contributor.advisorGratelly Silva, Pedro Antonio
dc.contributor.authorLachuma Tuesta, David Estanislao
dc.date.accessioned2023-08-03T19:15:20Z
dc.date.available2023-08-03T19:15:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9239
dc.description.abstractThe study was carried out in the city of Nauta with the purpose of determining the level of noise pollution and the type of vehicle fleet in the City of Nauta. It is an observational, analytical, retrospective, prospective and longitudinal investigation. The information was obtained from the 72 strategic noise sampling points, distributed among the 9.6 km of travel through the city. Sampling was systematic through direct observation of the perceived phenomenon (traffic noise), using a Class 1 sound level meter, AWA 6228, measurements were made at an average height of 1.5 m, with the microphone protected by an anti-wind screen and calibrated, the frequency of vehicles (vehicle/hours) were recorded for each measurement period, for which the vehicles were classified as motorcycles, motorcycles, vans, cars, and others. The monitoring was carried out in the morning (6:00-8:00), noon (11:00-13:00) and afternoon (17:00-19:00) with a duration of 15 minutes at the 72 points established by the Environmental Management Unit of the Municipality of Nauta. The vehicles that circulate in greater numbers through the streets of Nauta are motorcycle taxis of different brands, 76.4 percent in the morning, 73.6 percent at noon, and 68.4 percent in the afternoon. These vehicles are used as a public service in the transport of passengers. The highest level of sound pressure is in the morning and noon with an average of 71.81 dB and 76.33 dB respectively, they are located on the left bank of the Zaragoza ravine, a route where two educational institutions are located and at noon the commercial area where they are exceeded the LMPs. In the afternoon, the highest level of sound pressure is found in two areas marked by very close intersections, both located on the right bank of the Zaragoza ravine. In both areas, a sound pressure of 75.65 dB is reached, which is higher than the values expressed for both residential area (60 dB) and commercial area (70 dB) during daytime, according to Supreme Decree No. 085-2003-PCM. Despite the fact that there is no urban zoning in the small city of Nauta, understood as the practice of dividing a city into zones destined for specific uses, whether residential, commercial or industrial, the sound pressure in these streets is explained by the amount of different types of vehicles that circulate at different times.en_US
dc.description.abstractEl estudio se realizó en la ciudad de Nauta para determinar el nivel de contaminación sonora y la tipología del parque automotor en la ciudad de Nauta. Es una investigación observacional, analítica, retrospectiva, prospectiva y longitudinal. La información fue obtenida de los 72 puntos estratégicos de muestreo de ruido, distribuidos entre los 9.6 Km de recorrido por la ciudad. El muestreo fue sistemático a través de la observación directa del fenómeno percibido (ruido del tráfico), utilizando un sonómetro Clase 1, AWA 6228, las mediciones se realizaron a una altura promedio de 1.5 m, con el micrófono protegido con pantalla anti-viento y calibrado, la frecuencia de vehículos (vehículo/horas), se registraron por cada periodo de medición, para lo cual los vehículos fueron clasificados en motos, motocarros, furgonetas, carros y otros. Los monitoreos se realizaron en horario de mañana (6:00-8.00), medio día (11.00-13.00) y tarde (17.00-19.00) con una duración de 15 minutos en los 72 puntos establecidos por la Unidad de gestión Ambiental de la Municipalidad de Nauta. Los vehículos que en mayor número circulan por las calles de Nauta son los mototaxis de diferentes marcas, el 76.4 por ciento en las mañanas, 73.6 por ciento al mediodía y 68.4 por ciento en horas de la tarde. Estos vehículos son usados como servicio público en el transporte de pasajeros. El mayor nivel de presión sonora es por la mañana y mediodía con un promedio de 71.81 dB y 76.33 dB respectivamente, se ubican en la margen izquierda de la quebrada Zaragoza, ruta donde se ubican dos instituciones educativas y al mediodía la zona comercial donde se superan los LMP. En horas de la tarde el mayor nivel de presión sonora, se tiene en dos zonas marcadas por intersecciones muy próximas, ambas ubicadas a la margen derecha de la quebrada zaragoza, En ambas zonas se alcanza una presión sonora de 75.65 dB, que es superior a los valores expresados tanto para zona residencial (60 dB) y zona comercial (70 dB) en horario diurno, según el DS N° 085-2003-PCM. A pesar de no existir una zonificación urbana en la pequeña ciudad de Nauta, entendida como la práctica de dividir una ciudad en zonas destinados para usos específicos, ya sean residenciales, comerciales e industriales, la presión sonora en estas calles se explica por la cantidad de diferentes tipos de vehículos que circulan en los diferentes horarios.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectGestión ambientales_PE
dc.subjectContaminación sonoraes_PE
dc.subjectTipologíaes_PE
dc.subjectAcústicaes_PE
dc.titleContaminación sonora y tipología del parque automotor en la ciudad de Nauta. 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineIngeniería en Gestión Ambientales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Agronomíaes_PE
thesis.degree.nameIngeniero(a) en Gestión Ambientales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.07.01es_PE
renati.author.dni73120188
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1708-7101
renati.advisor.dni05220057
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline521236es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorManrique del Aguila, Julio Abel
renati.jurorYalta Vega, Ronald
renati.jurorAvila Fucos, Manuel Calixto
dc.publisher.countryPEes_PE


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