Programa educativo “JANI” en el mejoramiento de la comprensión lectora en estudiantes del tercer grado de secundaria de la Institución Educativa Teniente Manuel Clavero Muga, Iquitos 2022
Abstract
The objective of the study was to evaluate the effect of the educational program JANI in the improvement of reading comprehension in students of the third grade of secondary school of the II.EE. Educative Lieutenant Manuel Clavero Muga, Iquitos 2022. It included a sample of 50 students of which 25 were from the control group. The study was of an experimental type with a quasi-experimental design with pretest and posttest and two groups. The main results obtained indicate that the program significantly improved reading comprehension and the inferential dimension, this is because the Mann Whitney U test shows that in both cases the p-value <0.05 than the values of Uc=0.000, p -value=0.000; Uc=0.400, p-value=0.000 respectively. Likewise, regarding the literal dimension in the T student test, a p-value=0.000>0.05 was obtained. Regarding critical comprehension in the test of equality of means, the p-value = 0.000 > 0.05 was obtained, evidencing that the educational program JANI improved the literal and critical reading comprehension dimension of the students. The study concluded that the JANI educational program significantly improved the reading comprehension of students in the study population. El objetivo del estudio fue, evaluar el efecto del programa educativo JANI en el mejoramiento de la comprensión lectora en estudiantes del tercer grado de secundaria de la II.EE. Educativa Teniente Manuel Clavero Muga, Iquitos 2022. Incluyó una muestra de 50 estudiantes de los cuales 25 fueron del grupo de control. El estudio fue de tipo experimental con diseño cuasi experimental con pretest y postest y dos grupos. Los principales resultados obtenidos indican que el programa mejoró significativamente la comprensión lectora y la dimensión inferencial, esto debido a que la prueba U de Mann Whitney muestran que en ambos casos el p- valor <0,05 que los valores de Uc0.000, p-valor0,000; Uc0.400, p-valor0,000 respectivamente. Asimismo, con respecto a la dimensión literal en la prueba T- student se obtuvo un p-valor=0.000>0.05. En cuanto a la comprensión crítica en la prueba de igualdad de medias se obtuvo el p-valor=0.000>0.05, evidenciándose que el programa educativo JANI mejoró la dimensión comprensión lectora literal y crítica de los estudiantes. El estudio concluyó que el programa educativo JANI mejoró significativamente la comprensión lectora de los estudiantes de la población estudiada.
Collections
- Tesis [324]