Show simple item record

dc.contributor.advisorGuzmán Cornejo, Edgar
dc.contributor.authorMelendez Ramirez, Ernesto Edin
dc.date.accessioned2023-11-30T14:50:39Z
dc.date.available2023-11-30T14:50:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other373.011 M41 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9551
dc.description.abstractThis study's goal was to assess how problem-based learning improved fifth-grade high school students' capacity for scientific inquiry from the Sagrada Familia de Belén Parish School 2022 in the competence of inquiring through scientific methods to build knowledge, where used a contemporary, univariate, data collection methods included univariate and quasi-experimental transectional field designs with control groups, pre- and post-tests, a sample size of 55 students, and a valid and reliable performance test. The post-test findings revealed that the experimental group outperformed the control group in terms of average on the vigesimal scale (11,873>9,383) and in each of the dimensions: Problematize situations (10,455>8,283), design strategies (10,873>10,288), generates and records data or information (12,063>9,712), analyzes data and information (11,531 > 8,466), evaluates and communicates (12.5 > 9,185). Therefore, it is concluded that Problem-Based Learning does notably improve research competence in the students of the study population, since the p-value was 0.002, being lower than the established significance level, which is α = 0. .05en_US
dc.description.abstractEl objetivo de este estudio consistió en evaluar los efectos del Aprendizaje Basado en Problemas para mejorar la indagación científica de los estudiantes de quinto grado del Colegio Parroquial Sagrada Familia de Belén en 2022, en la competencia de investigación indaga métodos científicos para construir conocimiento, donde se utilizó un diseño de campo, transeccional contemporáneo, univariado y cuasi experimental con grupo control, pre test y post test, con una población y muestra de estudio de 55 estudiantes y se utilizaron una prueba de desempeño confiable y válida que permitió recopilar los datos; los hallazgos posteriores a la prueba revelaron que el grupo experimental tenía una media más alta en la escala vigesimal que el grupo de control. (11,873>9,383) y en cada una de las dimensiones: Problematiza situaciones (10,455>8,283), diseña estrategias (10,873>10,288), genera y registra datos o información (12,063>9,712), analiza datos e información (11,531 > 8,466), evalúa y comunica (12,5 > 9,185). Por lo tanto, teniendo en cuenta que el p-valor fue de 0,002, se puede concluir que el Aprendizaje Basado en Problemas mejora significativamente las habilidades de investigación de los estudiantes de la población de estudio, siendo inferior al nivel de significancia establecido que es α =0,05es_PE
dc.description.abstractO objetivo deste estudo foi avaliar os efeitos da Aprendizagem Baseada em Problemas para melhorar a investigação científica de alunos da quinta série da Escola Paroquial Sagrada Família de Belém em 2022, no concurso de pesquisa investiga métodos científicos para construir conhecimento, onde um contemporâneo, transgressor, univariado e quase-experimental com grupo controle, pré e pós-teste, com população e amostra de estudo de 55 escolares e utilizou um teste de desempenho confiável e válido que permitiu a coleta de dados; Os achados pós-teste revelaram que o grupo experimental apresentou média maior na escala vigesimal do que o grupo controle. (11.873>9.383) e em cada uma das dimensões: Problematiza situações (10.455>8.283), desenha estratégias (10.873>10.288), gera e registra dados ou informações (12.063>9.712), analisa dados e informações (11.531 > 8.466), avalia e comunica (12,5 > 9.185). Portanto, levando-se em consideração que o p-valor foi de 0,002, pode-se concluir que a Aprendizagem Baseada em Problemas melhora significativamente as habilidades de pesquisa dos estudantes da população estudada, sendo inferior ao nível de significância estabelecido que é de α = 0,05pt_BR
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectAprendizaje basado en problemases_PE
dc.subjectEstrategias de aprendizajees_PE
dc.subjectEducación basada en competenciases_PE
dc.subjectMétodo científicoes_PE
dc.subjectCienciaes_PE
dc.subjectConocimientoes_PE
dc.subjectEstudiante de secundariaes_PE
dc.titleAprendizaje basado en problemas para mejorar la competencia indaga mediante métodos científicos para construir conocimientos en estudiantes de quinto grado de secundaria en el Colegio Parroquial Sagrada Familia de Belén 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesises_PE
thesis.degree.disciplineDoctorado en Educaciónes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Escuela de Postgradoes_PE
thesis.degree.nameDoctor(a) en Educaciónes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.01es_PE
renati.author.dni26956434
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4978-0111
renati.advisor.dni05348118
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline199018es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#doctores_PE
renati.jurorAcuña Reyna, Oscar Ernesto
renati.jurorDávila Panduro, Susy Karina
renati.jurorVelásquez Panduro, Milka
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess