Show simple item record

dc.contributor.advisorChucos Calixto, Walter Luis
dc.contributor.authorReátegui Malafaya de Pinedo, Luisa Stefani
dc.contributor.authorMoteluis Aguilar, Florence Gail
dc.date.accessioned2024-01-13T23:24:44Z
dc.date.available2024-01-13T23:24:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other371.104 R31 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9698
dc.description.abstractResults are presented in relation to the investigation after the application of an educational program in search of improving the prevention of school dropout in an educational institution, the research problem was formulated: What is the effect of the application of the educational program of family leadership in the primary secondary educational institution No. 60152 Pihuicho Isla, Fernando Lores?, the hypothesis that the application of a family leadership educational program in managers and parents significantly improves the prevention of school dropout and as a general objective to evaluate the effect of the application of the educational program of family leadership in managers and parents in the prevention of school dropout in the aforementioned educational institution. The type of research is evaluative, with a longitudinal, univariate, field, and quasi-experimental design with an experimental and control group. 100 managers and teachers made up the population and 50 the sample, 25 of them being the experimental group and 25 the control group. The survey technique and a performance test were applied, an instrument validated by experts. It is concluded that the evaluation of the effect of the application of the educational program of family leadership in managers and parents in the prevention of school dropout, before the application of the program to 8.56% of the experimental group and 8, 72% of the control group with knowledge of dropout prevention, after the application of the program increases in improvements in prevention to 18.12% of the experimental group while the control group improves 11.24%.en_US
dc.description.abstractSe presentan resultados en relación a la investigación tras la aplicación de un programa de instrucción destinado a mejorar la prevención del abandono escolar en un centro educativo, se formuló como pregunta de investigación: ¿Cuál es el efecto de la aplicación del programa educativo de liderazgo familiar en la institución educativa primaria secundaria N°60152 Pihuicho Isla, Fernando Lores?, la hipótesis fue que la aplicación del programa educativo de liderazgo familiar en directivos y padres de familia mejora significativamente la prevención de la deserción escolar, y evaluar el efecto del programa educativo liderazgo familiar en la prevención de la deserción escolar fue planteada como objetivo general. El tipo de investigación es evaluativo, con un diseño longitudinal, univariado, de campo, y cuasi experimental con grupo experimental y de control. 100 directivos y docentes conformaron la población y 50 la muestra, siendo 25 de ellos el grupo experimental y 25 el de control. Se aplicó la técnica de encuesta y una prueba de desempeño, instrumento validado por expertos. Se tiene como conclusión que la evaluación del efecto de la aplicación del programa educativo de liderazgo familiar en directivos y padres de familia en la prevención de la deserción escolar, antes de la aplicación del programa a un 8,56% del grupo experimental y 8,72% del grupo de control con conocimientos de prevención de deserción escolar, después de la aplicación del programa aumenta en mejoras en la prevención el 18,12% del grupo experimental mientras que el grupo de control mejora el 11,24%.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectDeserción escolares_PE
dc.subjectProgramas de prevención educativoses_PE
dc.subjectLiderazgoes_PE
dc.subjectFamiliaes_PE
dc.subjectPadreses_PE
dc.subjectDocentees_PE
dc.subjectEscuelaes_PE
dc.titlePrograma educativo de liderazgo familiar en directivos y padres de familia en la prevención de la deserción escolar en la institución educativa primaria secundaria N° 60152 comunidad Pihuicho Isla distrito Fernando Lores 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_PE
thesis.degree.disciplineMaestría en Educación con mención en Gestión Educativaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Escuela de Postgradoes_PE
thesis.degree.nameMaestro(a) en Educación con mención en Gestión Educativaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni45796035
renati.author.dni45195666
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8399-0545
renati.advisor.dni05359833
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#trabajoDeInvestigaciones_PE
renati.discipline191027es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#maestroes_PE
renati.jurorDe la Puente Gonzales, Ynes Amanda
renati.jurorDíaz Vásquez, Selva Libertad
renati.jurorZambrano Peña, Luis Nilo
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess