Show simple item record

dc.contributor.advisorHernández Grández, Anunciación
dc.contributor.authorRivas Viena, Bervely Athena
dc.date.accessioned2024-03-08T13:28:40Z
dc.date.available2024-03-08T13:28:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other370.14 R68 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9897
dc.description.abstractThe study objective was to verify the association between reading comprehension and basic communication skills in second grade high school students from a public high school in the district of Iquitos in the year 2023. It was a confirmatory study, with a crosssectional correlation design, made up of a population of 535 students represented by a sample of 224 individuals chosen with probabilistic methods. The study variables were measured using two questionnaires. The study variables were measured using two questionnaires. The text comprehension results showed that 12.1% reached the beginning level; 30.3% in process; and 57.6% expected achievement. Regarding basic communication skills, it was established that 24.6% reached a high level; 60.3% middle level; and 15.1% low level. This study, applying Spearman's Rho statistical test (p = 0.0000, p < 0.05), concluded that there is a positive association between reading comprehension and basic communication skills in the students of the sample, approving the general hypothesis of the study. The inference analysis by dimensions allowed us to conclude that there is a positive association between literal comprehension and the basic communication skills of the students in the sample, accepting hypothesis 1. It is also concluded that there is a significant association between inferential comprehension and communication skills. basic communication skills of the students, which accepts hypothesis 2. Finally, it is concluded that there is a positive association between critical understanding and the basic communication skills of the students, which accepts hypothesis 3.en_US
dc.description.abstractEl estudio tuvo como objetivo verificar la asociación entre la comprensión lectora y las habilidades comunicativas básicas en estudiantes de segundo grado de secundaria de una escuela secundaria pública del distrito de Iquitos en el año 2023. Fue un estudio confirmatorio, de diseño de correlación transversal, conformado por una población de 535 estudiantes representado por una muestra de 224 individuos elegidos con métodos probabilísticos. Las variables del estudio se midieron mediante dos cuestionarios. Los resultados de comprensión de textos arrojaron que el 12,1% alcanzó el nivel inicio; 30,3% en proceso; y 57,6% logro esperado. En cuanto a las habilidades comunicativas básicas, se estableció que el 24,6% alcanzó un nivel alto; 60,3% nivel medio; y 15,1% nivel bajo. Este estudio, aplicando la prueba estadística Rho de Spearman (p = 0.0000, p < 0.05), concluyó que hay una asociación positiva entre la comprensión lectora y las habilidades comunicativas básicas en los estudiantes de la muestra, aprobándose la hipótesis general del estudio. El análisis de inferencia por dimensiones permitió concluir que hay asociación positiva entre la comprensión literal y las habilidades de comunicación básicas de los estudiantes de la muestra, aceptándose la hipótesis 1. También se concluye que hay una asociación significativa entre la comprensión inferencial y las habilidades de comunicación básicas de los estudiantes, que acepta la hipótesis 2. Finalmente, se concluye que hay una asociación positiva entre la comprensión crítica y las habilidades de comunicación básicas de los estudiantes, la cual acepta la hipótesis 3.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectCompetencia comunicativaes_PE
dc.subjectComprensión lectoraes_PE
dc.subjectEstudiantes de secundariaes_PE
dc.subjectEscuelas públicases_PE
dc.titleComprensión lectora y habilidades comunicativas básicas en estudiantes de segundo grado de secundaria institución educativa pública Mariscal Oscar R. Benavides, Iquitos 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con especialidad en Lengua y Literaturaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con especialidad en Lengua y Literaturaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni47033881
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4318-8771
renati.advisor.dni05222975
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121746es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorBruño Mozombite, Edinzon
renati.jurorSanchez Chia, Priscilla
renati.jurorPongo Mendo, Enrique Gabriel
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess