Programa preuniversitario de líneas de tiempo en el mejoramiento de aprendizajes en ciencias sociales en estudiantes de quinto grado de secundaria en la Institución Educativa Colegio Nacional Iquitos San Juan Bautista 2021
Abstract
The main objective of this study was to assess the effect of a learner-training program based on timelines to improve fifth year students’ learning achievements in social sciences at Colegio Nacional Iquitos secondary school 2021. The study is evaluative in type with designs of field study, transactional contemporary, univariate, and quasi-experimental. The main data gathering tool was a valid and reliable performance test. Results show that the experimental group outperformed the control group as their mean score was higher (13.750 > 8.798), with most students of the experimental group (60.7%) being at “in process” achievement followed by 35.7% at “expected” level of achievement, whilst most students of the control group (76.9%) being at “beginning” level. The same happens in its dimensions: Construction of historic interpretations (12.917 > 8.141), responsible management of space and environment (15.071 > 11.769), and responsible management of economic resources (13.429 > 6.615). In conclusion, the learner-training program based on timelines improves significantly the population students’ performance in social sciences as p-value in the U test of Mann-Whitney was 0,000 < α = 0,05 in the variable and its dimensions. El objetivo del presente estudio fue evaluar el efecto del programa preuniversitario de líneas de tiempo en los aprendizajes en ciencias sociales en estudiantes de quinto grado de secundaria en la institución educativa Colegio Nacional Iquitos 2021. Es de tipo evaluativo con diseños de campo, transeccional contemporáneo, univariado y cuasi experimental con grupo control. El instrumento de recolección de datos fue una prueba de desempeño escrito válido y confiable. Los resultados indican que el grupo experimental obtuvo una media mayor al del grupo control (13,750 > 8,798), con la mayoría de estudiantes del grupo experimental (60,7%) en logro en proceso, seguido de logro previsto (35,7%), mientras que la mayoría de estudiantes del grupo control (76,9%) en inicio. Lo mismo sucede en las dimensiones: Construcción de interpretaciones históricas (12,917 > 8,141), gestión responsable del espacio y el ambiente (15,071 > 11,769) y gestión responsable de recursos económicos (13,429 > 6,615). En conclusión, el programa preuniversitario de líneas de tiempo mejora significativamente los aprendizajes en ciencias sociales en la población de estudio, pues el p-valor en la prueba no paramétrica U de Mann-Whitney fue de 0,000 < α = 0,05 en la variable y sus dimensiones.
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- Tesis [6]