Show simple item record

dc.contributor.advisorJara de la Cruz, Dercy Margarita
dc.contributor.authorQuispe Choque, David Hilario
dc.date.accessioned2024-04-16T15:59:36Z
dc.date.available2024-04-16T15:59:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other379.263 Q9 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10038
dc.description.abstractThe results of the research that analyzed the relationship between children's social inclusion and social relationships in I.E.P.S.M. students. N° 6010174 Gonzalo Briceño Zevallos in San Pablo, Ramón Castilla, in the year 2023, provide a solid understanding of the connection between these two variables. The studied population consisted of 122 students, who were the subject of surveys and questionnaires as part of the sample. The methodology used was non-experimental, transversal, field, bivariate and relational. The results highlight a significant and ordinal relationship between children's social inclusion and social relationships in the school environment. This relationship was evidenced through Kendall's Tau-b statistic, which yielded a calculated value of 0.556 with an approximate significance level of 0.001 (p < 0.05). These findings indicate that as the level of childhood social inclusion increases in students, the quality of their social relationships in the school context also improves. In other words, those students who experience a greater sense of belonging, acceptance, and participation in the school community tend to maintain more positive and healthy social relationships.en_US
dc.description.abstractLos resultados de la investigación que analizó la relación entre la inclusión social infantil y las relaciones sociales en los estudiantes de la I.E.P.S.M. N° 6010174 Gonzalo Briceño Zevallos en San Pablo, Ramón Castilla, en el año 2023, proporcionan una comprensión sólida de la conexión entre estas dos variables. La población estudiada consistió en 122 alumnos, quienes fueron objeto de encuestas y cuestionarios como parte de la muestra. La metodología empleada fue de tipo no experimental, transversal, de campo, bivariado y relacional. Los resultados resaltan una relación significativa y ordinal entre la inclusión social infantil y las relaciones sociales en el ámbito escolar. Esta relación se evidenció a través del estadístico Tau-b de Kendall, que arrojó un valor calculado de 0.556 con un nivel de significancia aproximado de 0.001 (p < 0.05). Estos hallazgos indican que a medida que el nivel de inclusión social infantil aumenta en los estudiantes, también se mejora la calidad de sus relaciones sociales en el contexto escolar. En otras palabras, aquellos estudiantes que experimentan un mayor sentimiento de pertenencia, aceptación y participación en la comunidad escolar tienden a mantener relaciones sociales más positivas y saludables.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectInclusión sociales_PE
dc.subjectSocializaciónes_PE
dc.subjectEstudianteses_PE
dc.subjectEscuelas públicases_PE
dc.titleInclusión social infantil y relaciones sociales en estudiantes de la I.E.P.S.M N° 6010174 Gonzalo Briceño Zevallos San Pablo Ramón Castilla 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Primariaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Primariaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni45905363
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5687-3247
renati.advisor.dni40499594
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline112016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorVásquez Mesia, Martha Isabel
renati.jurorSoplin Ríos, Judith Alejandrina
renati.jurorMurrieta Vásquez, Pedro
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess