Efecto de la intervención educativa de enfermería sobre prevención de infecciones por catéter permanente en pacientes de hemodiálisis Del Hospital Regional De Loreto, Punchana 2022
Date
2024Author
Sandoval Reátegui, Delicia Isabel
Villacorta Barbaran, Roxana
Metadata
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The objective of the research was to determine the effect of the nursing educational intervention on the prevention of indwelling catheter infections in hemodialysis patients at the Loreto Regional Hospital, Punchana 2022. The quantitative method, pre-experimental design, in a time series with a single intervention group. The sample population was 27 patients. The instruments were used: questionnaire and observation sheet with a validity of 97.7% and 93.5%; and the reliability of 96.0% and 93.9% respectively. The educational program with a didactic structure was used; The Results were: before the intervention, 8 (29.6%) patients had adequate knowledge and 19 (70.4%) had inadequate knowledge; 3 (11.1%) presented adequate practice and 24 (88.9%) presented inadequate practice. For the effect of the educational intervention, Shapiro-Wilk normality tests, linear models, Mauchly sphericity and ANOVA analysis of variance were applied. Before and after 7 and 15 days post intervention the results were: 0.241; 0.063 and 0.053 in a normal distribution; The sphericity test obtained p>0.05 (p=0.209) and the analysis of variance (ANOVA) p=0.000 indicating a significant difference in knowledge about measures to prevent indwelling catheter infections. Before and after 7 and 15 days post intervention the results (0.135, 0.091 and 0.073) indicate a normal distribution, with the sphericity test p>0.05 was obtained (p=0.114), and the analysis of variance (ANOVA) p =0.000. The conclusion was that the educational intervention has a positive effect on the practice of measures to prevent indwelling catheter infections. La investigación tuvo como objetivo determinar el efecto de la intervención educativa de enfermería sobre prevención de infecciones por catéter permanente en pacientes de hemodiálisis del Hospital Regional de Loreto, Punchana 2022. Se empleó el método cuantitativo, diseño pre-experimental en serie de tiempo con un solo grupo de intervención. La población muestra fue de 27 pacientes. Se utilizó los instrumentos: cuestionario y la ficha de observación con una validez de 97,7% y 93,5%; y la confiablidad de 96,0% y 93,9%. Se empleó el programa educativo con estructura didáctica; los Resultados fueron: antes de la intervención 8 (29,6%) pacientes tuvieron conocimiento adecuado y 19 (70,4%) conocimiento inadecuado; 3(11,1%) presentaron práctica adecuada y 24 (88,9%) práctica inadecuada. Para el efecto de la intervención educativa, se aplicó las pruebas de normalidad de Shapiro-Wilk, modelos lineales, esfericidad de Mauchly y el análisis de varianza ANOVA. Antes y después de los 7 y 15 días post intervención los resultados fueron: 0,241; 0,063 y 0,053 en una distribución normal; con la prueba de esfericidad se obtuvo p>0,05 (p=0,209) y el análisis de varianza (ANOVA) p=0,000 indicando diferencia significativa en el conocimiento sobre medidas para prevenir infecciones por catéter permanente. Antes y después de los 7 y 15 días post intervención los resultados (0,135; 0,091 y 0,073) indican una distribución normal; con la prueba de esfericidad se obtuvo p>0,05 (p=0,114), y el análisis de varianza (ANOVA) p=0,000. La conclusión fue que la intervención educativa tiene efecto positivo en la práctica de medidas para prevenir infecciones por catéter permanente.
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