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dc.contributor.advisorGutiérrez Chávez, Juana Emperatriz
dc.contributor.advisorZapata Vásquez, Eliseo Edgardo
dc.contributor.authorSandoval Reátegui, Delicia Isabel
dc.contributor.authorVillacorta Barbaran, Roxana
dc.date.accessioned2024-04-30T16:34:12Z
dc.date.available2024-04-30T16:34:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other614.44 S21 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10085
dc.description.abstractThe objective of the research was to determine the effect of the nursing educational intervention on the prevention of indwelling catheter infections in hemodialysis patients at the Loreto Regional Hospital, Punchana 2022. The quantitative method, pre-experimental design, in a time series with a single intervention group. The sample population was 27 patients. The instruments were used: questionnaire and observation sheet with a validity of 97.7% and 93.5%; and the reliability of 96.0% and 93.9% respectively. The educational program with a didactic structure was used; The Results were: before the intervention, 8 (29.6%) patients had adequate knowledge and 19 (70.4%) had inadequate knowledge; 3 (11.1%) presented adequate practice and 24 (88.9%) presented inadequate practice. For the effect of the educational intervention, Shapiro-Wilk normality tests, linear models, Mauchly sphericity and ANOVA analysis of variance were applied. Before and after 7 and 15 days post intervention the results were: 0.241; 0.063 and 0.053 in a normal distribution; The sphericity test obtained p>0.05 (p=0.209) and the analysis of variance (ANOVA) p=0.000 indicating a significant difference in knowledge about measures to prevent indwelling catheter infections. Before and after 7 and 15 days post intervention the results (0.135, 0.091 and 0.073) indicate a normal distribution, with the sphericity test p>0.05 was obtained (p=0.114), and the analysis of variance (ANOVA) p =0.000. The conclusion was that the educational intervention has a positive effect on the practice of measures to prevent indwelling catheter infections.en_US
dc.description.abstractLa investigación tuvo como objetivo determinar el efecto de la intervención educativa de enfermería sobre prevención de infecciones por catéter permanente en pacientes de hemodiálisis del Hospital Regional de Loreto, Punchana 2022. Se empleó el método cuantitativo, diseño pre-experimental en serie de tiempo con un solo grupo de intervención. La población muestra fue de 27 pacientes. Se utilizó los instrumentos: cuestionario y la ficha de observación con una validez de 97,7% y 93,5%; y la confiablidad de 96,0% y 93,9%. Se empleó el programa educativo con estructura didáctica; los Resultados fueron: antes de la intervención 8 (29,6%) pacientes tuvieron conocimiento adecuado y 19 (70,4%) conocimiento inadecuado; 3(11,1%) presentaron práctica adecuada y 24 (88,9%) práctica inadecuada. Para el efecto de la intervención educativa, se aplicó las pruebas de normalidad de Shapiro-Wilk, modelos lineales, esfericidad de Mauchly y el análisis de varianza ANOVA. Antes y después de los 7 y 15 días post intervención los resultados fueron: 0,241; 0,063 y 0,053 en una distribución normal; con la prueba de esfericidad se obtuvo p>0,05 (p=0,209) y el análisis de varianza (ANOVA) p=0,000 indicando diferencia significativa en el conocimiento sobre medidas para prevenir infecciones por catéter permanente. Antes y después de los 7 y 15 días post intervención los resultados (0,135; 0,091 y 0,073) indican una distribución normal; con la prueba de esfericidad se obtuvo p>0,05 (p=0,114), y el análisis de varianza (ANOVA) p=0,000. La conclusión fue que la intervención educativa tiene efecto positivo en la práctica de medidas para prevenir infecciones por catéter permanente.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectPrevención de enfermedadeses_PE
dc.subjectInfecciones relacionadas con catétereses_PE
dc.subjectCatéteres de permanenciaes_PE
dc.subjectEducación en enfermeríaes_PE
dc.subjectHemodiálisises_PE
dc.subjectHospitales públicoses_PE
dc.titleEfecto de la intervención educativa de enfermería sobre prevención de infecciones por catéter permanente en pacientes de hemodiálisis Del Hospital Regional De Loreto, Punchana 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_PE
thesis.degree.disciplineSegunda Especialidad en Enfermería Nefrológicaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Unidad de Postgrado de Enfermeríaes_PE
thesis.degree.nameTítulo Profesional de Segunda Especialidad en Enfermería Nefrológicaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.03.03es_PE
renati.author.dni46612934
renati.author.dni46548753
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2480-0769
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2966-4703
renati.advisor.dni05240742
renati.advisor.dni32815903
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline913069es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloSegundaEspecialidades_PE
renati.jurorChuquipiondo Carranza, Carmen Melida
renati.jurorVásquez Vásquez, Alba Luz
renati.jurorReategui Del Castillo, Elva Lorena
dc.publisher.countryPEes_PE


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