Show simple item record

dc.contributor.advisorRios Gil de Rojas, Josefa Alegria
dc.contributor.authorDel Castillo Catanga, Alicia Yamile
dc.date.accessioned2024-05-02T17:58:08Z
dc.date.available2024-05-02T17:58:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other370.1523 D54 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10099
dc.description.abstractA research study was conducted with the aim of determining the relationship between dysfunctional families and learning in four- and five-year-old children at the I.E.I.P.S.M Nº 601606 Violeta Correa de Belaunde in Belén, 2022. A quantitative non-experimental research approach and a descriptive-correlational design were considered for this purpose. The Family APGAR questionnaire and observation sheets assessing cognitive learning were used as measurement instruments. These instruments were validated by experts in the field. The study population included all students from the mentioned educational institution, with a sample size of 110 children from the 4- and 5-year-old classrooms. The research findings concluded that there is an inverse relationship between dysfunctionality and learning. The Pearson correlation coefficient resulted in rxy = - 0.719, indicating a strong, inverse, and negative relationship between both variables. As dysfunctionality decreases, students may experience an improvement in learning.en_US
dc.description.abstractSe presenta una investigación que tuvo como objetivo determinar la relación entre las familias disfuncionales con el aprendizaje en niños de cuatro y cinco años de la I.E.I.P.S.M Nº 601606 Violeta Correa de Belaunde en el distrito de Belén, Loreto, 2022. Se tuvo en cuenta realizar una investigación tipo cuantitativo no experimental y diseño descriptivo – correlacional, para tal fin se utilizaron como instrumentos de medición la ficha APGAR FAMILIAR y fichas de observación a los estudiantes en el ámbito del aprendizaje cognoscitivo, las cuales han sido validadas por expertos en la materia, asimismo, como población se tuvo a todos los alumnos de la citada institución educativa y como muestra se tuvieron 110 niños de las aulas de 4 y 5 años. El resultado de la investigación concluyó que existe una relación inversa entre la disfuncionalidad y el aprendizaje, ya que el coeficiente de correlación de Pearson arrojó como resultado que el rxy= - 0,719, este valor indica relación fuerte, inversa y negativa, entre ambas variables, si decrece la disfuncionalidad, el alumno podrá tener una mejoría en el aprendizaje.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectAprendizajees_PE
dc.subjectFamilias con problemases_PE
dc.subjectNiño en edad preescolares_PE
dc.subjectEscuelas públicases_PE
dc.titleFamilias disfuncionales y su relación con el aprendizaje en niños de cuatro y cinco años de la I.E.I.P.S.M Nº 601606 Violeta Correa de Belaunde en el distrito de Belén, Loreto, 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Iniciales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Iniciales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni71032206
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8943-454X
renati.advisor.dni05279031
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline111016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorZagaceta Aranda, Nancy Lily
renati.jurorFababa Rodriguez, Maya
renati.jurorMinez Tello, Atilio Abulio
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess