Efectos de la educación intercultural en el desarrollo de competencias en estudiantes de secundaria de la Institución Educativa N° 6010189 Jesús de Praga, San Pablo Ramón Castilla 2022
Abstract
The general objective of the research was: Determine the effect of Intercultural Education on the Development of Competencies in Secondary School Students of the Educational Institution No. 6010189 “Jesús de Praga” located in the district of San Pablo – Ramón Castilla province in the year 2022. The research was evaluative. Quasi-experimental research was used with pre and posttest with a single group. The population was made up of 77 students from Educational Institution No. 6010189 “Jesus of Prague”. From which a sample was drawn consisting of 43 Secondary Education students from Educational Institution No. 6010189 “Jesús de Praga” located in the district of San Pablo – Ramón Castilla province in the year 2022. The selection of the sample was extracted from of the sampling design for populations less than 1,500. The data collection instrument that was used was the pre- and post-test that had the purpose of studying the effect of Intercultural Education on the Development of Competence Builds Historical Interpretations in Secondary School Students of Educational Institution No. 6010189 “Jesus of Prague” before and after the application of Intercultural Education. The results show that there is a significant difference between the Development of the competence. Build historical interpretations by relating the results before and after the application of Intercultural Education, based on the Wilcoxon signed rank test statistic with a calculated Z value. = -4,700. Therefore, the research hypothesis is accepted: “Intercultural Education has an effect on the Development of Competence Builds historical interpretations in Secondary School students of the Educational Institution No. 6010189 “Jesus of Prague” located in the district of San Pablo – Ramón Castilla province in the year 2022.” La investigación se planteó como objetivo general: Determinar el efecto de la Educación Intercultural en el Desarrollo de Competencias en Estudiantes de Secundaria de la Institución Educativa N° 6010189 “Jesús de Praga” ubicado en el distrito de San Pablo – provincia Ramón Castilla en el año 2022. La investigación fue de tipo evaluativa. Se empleó la investigación cuasiexperimental con pre y post test con un solo grupo. La población lo conformaron 77 estudiantes de la Institución Educativa N° 6010189 “Jesús de Praga”. Del cual se extrajo una muestra conformada por 43 estudiantes de Educación Secundaria de la Institución Educativa N° 6010189 “Jesús de Praga” ubicado en el distrito de San Pablo – provincia Ramón Castilla en el año 2022. La selección de la muestra fue extraída a partir del diseño muestral para poblaciones menores a 1,500. El instrumento de recolección de datos que se utilizó fue la prueba de pre y post test que tuvo como propósito estudiar el efecto de la Educación Intercultural en el Desarrollo de la Competencia Construye interpretaciones históricas en estudiantes de Secundaria de la Institución Educativa N° 6010189 “Jesús de Praga” antes y después de la aplicación de la Educación intercultural. Los resultados dan cuenta que existe una diferencia significativa entre el Desarrollo de la competencia Construye interpretaciones históricas al relacionar los resultados antes y después de la aplicación de la Educación Intercultural, a partir del estadístico de prueba de rangos con signo de Wilcoxon con un valor de Zcalculado= -4,700. Por tanto, se acepta la hipótesis de investigación: “La Educación Intercultural tiene un efecto en el Desarrollo de la Competencia Construye interpretaciones históricas en estudiantes de Secundaria de la Institución Educativa N° 6010189 “Jesús de Praga” ubicado en el distrito de San Pablo – provincia Ramón Castilla en el año 2022”.
Collections
- Tesis [322]