Show simple item record

dc.contributor.advisorRios Gil de Rojas, Josefa Alegria
dc.contributor.authorPanduro Andrade, Tammy Christy
dc.date.accessioned2024-05-27T15:29:28Z
dc.date.available2024-05-27T15:29:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other372.5044 P23 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10152
dc.description.abstractThe central purpose of this research was to establish the relationship between the use of graphic-plastic techniques and the development of fine motor skills in five-year-old children belonging to the Initial Educational Institution No. 344 "My First Learning" in Punchana during the year. 2022. The methodological approach used in this study was correlational and cross[1]sectional in nature, characterized by a non-experimental design. The population under study was made up of 40 five-year-old children enrolled in the aforementioned educational institution, and census sampling was used for their selection. To collect the necessary data, observation was used as the main tool, supported by an observation guide specifically designed to record relevant information. In order to validate the effectiveness of these instruments, three professionals with experience in the research area participated. The results of the analysis revealed a Pearson coincidence coefficient between the variables of the graphic-plastic techniques and the level of development of fine motor skills in the children, which yielded a value of r=-0.095. This result indicates a low correlation between both variables, which leads to the conclusion that there is no significant relationship between the use of graphic-plastic techniques and the development of fine motor skills in five-year-old children in the context studied.en_US
dc.description.abstractEl propósito central de esta investigación fue establecer la relación entre el uso de las técnicas gráfico plásticas y el desarrollo de la motricidad fina en niños de cinco años pertenecientes a la Institución Educativa Inicial N°344 "Mi Primer Aprendizaje" en Punchana durante el año 2022. El enfoque metodológico empleado en este estudio fue de naturaleza correlacional y transversal, caracterizado por un diseño no experimental. La población bajo estudio estuvo compuesta por 40 niños de cinco años matriculados en la mencionada institución educativa, y se empleó un muestreo censal para su selección. Para recopilar los datos necesarios, se utilizó la observación como principal herramienta, respaldada por una guía de observación diseñada específicamente para registrar la información relevante. Con el fin de validar la efectividad de estos instrumentos, se contó con la participación de tres profesionales con experiencia en el área de investigación. Los resultados del análisis revelaron un coeficiente de coincidencia de Pearson entre las variables de las técnicas gráfico plásticas y el nivel de desarrollo de la motricidad fina en los niños, el cual arrojó un valor de r=-0.095. Este resultado indica una correlación baja entre ambas variables, lo que conduce a la conclusión de que no existe una relación significativa entre el uso de las técnicas gráfico plásticas y el desarrollo de la motricidad fina en niños de cinco años en el contexto estudiado.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectEducación artísticaes_PE
dc.subjectTécnica didácticaes_PE
dc.subjectDesarrollo motores_PE
dc.subjectNiño en edad preescolares_PE
dc.subjectEscuela de párvuloses_PE
dc.titleTécnicas gráfico plásticas y la motricidad fina en niños de cinco años de la Institución Educativa Inicial N° 344 Mi Primer Aprendizaje, Punchana 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Iniciales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Iniciales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni48444147
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8943-454X
renati.advisor.dni05279031
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline111016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorZagaceta Aranda, Lily Nancy
renati.jurorFababa Rodriguez, Maya
renati.jurorCuipal Torres, Tulio Segundo
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess