Factores relacionados a la satisfacción de la educación virtual en estudiantes del quinto grado de secundaria Institución Educativa Mariscal Oscar Raymundo Benavides, Iquitos 2022
Abstract
The study was aimed at specifying the association of socioeconomic factors, learning resources that they use and satisfaction with virtual education in students of the 5th. high school grade of a public Educational Institution of Iquitos, year 2022. It was a confirmatory study, of descriptive - relational and cross-sectional design, which included 532 students as a population and a sample of 223 students chosen by proportional and random distribution, two questionnaires were used. The results showed that 11.2% reported a high socioeconomic level; 49.3% medium; and 39.5% low. It was also evidenced that 9.9% used learning resources at a high level; 48.4% medium; and 41.7% low. Similarly, it was evidenced that 9.9% reported a high level of satisfaction with virtual education; 44.8% medium; and 36.3% low, respectively. It was found that there is a significant association between socioeconomic level and satisfaction with virtual education (rs=0.591) (sig. Asymptotic 0.000). Likewise, it was verified that there is a significant association between the level of learning resources they use and satisfaction with virtual education (rs=0.691) (sig. Asymptotic 0.000). It was concluded that there is a significant association between the factors socioeconomic level and learning resources that they use with the satisfaction of virtual education in students of the sample (rs = 0.690) (sig. Asymptotic 0.000). El estudio estuvo dirigido a precisar la asociación de los factores socioeconómicos, recursos de aprendizaje que utilizan y la satisfacción con la educación virtual en alumnos del 5to. grado de secundaria de una escuela pública de Iquitos, año 2022. Fue un estudio confirmatorio, de diseño descriptivo - relacional y transversal, que incluyó a 532 alumnos como población y una muestra de 223 alumnos elegidos por distribución proporcional y aleatoria, se utilizó dos cuestionarios. Los resultados evidenciaron que el 11,2% reportaron un nivel socioeconómico alto; el 49,3% medio; y el 39,5% bajo. También se evidenció que el 9,9% utilizaron recursos de aprendizaje en un nivel alto; el 48,4% medio; y el 41,7% bajo. De igual modo, se evidenció que el 9,9% reportó un nivel alto de satisfacción con la educación virtual; el 44,8% medio; y el 36,3% bajo, respectivamente. Se verificó que hay asociación significativa entre el nivel socioeconómico y la satisfacción con la educación virtual (rs=0,591) (sig. Asintótica 0,000). Asimismo, se verificó que hay asociación significativa entre el nivel de recursos de aprendizaje que utilizan y la satisfacción con la educación virtual (rs=0,691) (sig. Asintótica 0,000). Se llegó a la conclusión que hay asociación significativa entre los factores nivel socioeconómico y recursos de aprendizaje que utilizan con la satisfacción de la educación virtual en alumnos sujetos de estudio (rs = 0,690) (sig. Asintótica 0,000).
Collections
- Tesis [322]