Gestión administrativa y calidad del servicio en la Institución Prestadora de Servicio de Salud 1 – 3 América, 2023
Abstract
This research was carried out with the purpose of determining the relationship between administrative management and quality of service in the Health Service Provider Institution 1 – 3 América, 2023. The approach used in the study was applied, descriptive-correlational and with a non-experimental design. The sample selected for this research was 317 users, to whom a questionnaire was applied to collect the necessary information. After obtaining the results, it is identified that administrative management is rated as efficient (33%); For its part, the quality of service is good with (39%). Establishing that there is a positive and significant relationship between administrative management and service quality, demonstrated by a rho correlation coefficient of 0.737 and a significance of 0.000. Regarding the dimensions, it is evident that planning a (r=0.241; p=0.000); Likewise, the organization a (r=0.745; p=0.000); for direction one (r=0.654; p=0.000); finally for the control (r=0.509; p=0.000), all of them are significantly related to the quality of the service in the Health Service Provider Institution 1 – 3 America. Se realizó esta investigación con el propósito de determinar la relación entre gestión administrativa y calidad del servicio en la Institución Prestadora de servicio de salud 1 – 3 América, 2023. El enfoque utilizado en el estudio fue aplicado, de tipo descriptivo-correlacional y con un diseño no experimental. La muestra seleccionada para esta investigación fue de 317 usuarios, a quienes se les aplicó un cuestionario para recopilar la información necesaria. Tras la obtención de los resultados, se identifica que la gestión administrativa es calificada como eficiente (33%); por su parte la calidad del servicio es buena con (39%). Estableciendo que existe relación positiva y significativa entre gestión administrativa y calidad del servicio, siendo demostrado por un coeficiente de correlación de rho de 0,737 y una significancia de 0,000. Respecto a las dimensiones se evidencia que planificación un (r=0,241; p=0,000); asimismo, la organización un (r=0,745; p=0,000); para la dirección un (r=0,654; p=0,000); finalmente para el control (r=0,509; p=0,000), todos ellos se relacional significativamente con la calidad del servicio en la Institución Prestadora de Servicio de Salud 1 – 3 América.
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- Tesis [122]