Sistema web de gestión de citas e historias clínicas para el centro odontológico especializado Disan Cuñumbuqui - San Martín 2023
Date
2024Author
Mosquera Pérez, Junior Marco
Mauro Silva, William Alexander
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The DISAN specialized dental center located in the district of Cuñumbuqui in the province of Lamas in the San Martín region, at the initiative of the management in the face of the loss of patients and the lack of adequate care in consultations, the question arose: how Will the implementation of a web system contribute to the management of appointments and registration of medical records? The objective was to determine the contribution of this system and an improvement in management was expected. The study was quantitative, applied, with non-experimental intervention, analytical, longitudinal and prospective. The longitudinal trend design was used to explain the aforementioned contribution. The sample universe was made up of 830 patients, 364 came from May 1 to 28 and 466 came from June 5 to 30, 2023. To determine the difference between before and after implementation regarding the management of appointments and history records clinics, Chi square for homogeneity was used and to determine whether patient satisfaction improved, Mann-Whitney U was used with a significance level of 5%. Regarding appointment management, it improved from 89.9% to 100%; Regarding the management of medical records, it improved from 79.4% to 100%; and satisfaction improved from disagreeing to completely agreeing. It is concluded that the implementation of a web system improves the management of appointments and registration of medical records. El centro odontológico especializado DISAN ubicado en el distrito de Cuñumbuqui de la provincia de Lamas de la región San Martín, por iniciativa de la gerencia frente a la pérdida de pacientes y la falta de adecuada atención en las consultas, surgió la interrogante ¿de qué manera contribuirá la implementación de un sistema web en la gestión de citas y registro de historias clínicas? El objetivo fue determinar la contribución de este sistema y se esperaba una mejora en la gestión. El estudio fue cuantitativo, aplicada, con intervención no experimental, analítico, longitudinal y prospectivo. Se utilizó el diseño longitudinal de tendencia para explicar la mencionada contribución. El universo muestral estuvo conformado por 830 pacientes, 364 acudieron del 01 al 28 de mayo y 466 acudieron del 05 al 30 de junio del 2023. Para determinar la diferencia entre antes y después de la implementación respecto a la gestión de citas y registros de historias clínicas se utilizó Chi cuadrado de homogeneidad y para determinar si mejora la satisfacción del paciente se utilizó U de Mann Whitney con un nivel de significancia del 5%. Respecto a la gestión de citas, mejoró de 89.9% a 100%; respecto a la gestión de historias clínicas, mejoró de 79.4% a 100%; y la satisfacción, mejoró, de no estar de acuerdo a totalmente de acuerdo. Se concluye que la implementación de un sistema web mejora la gestión de citas y registro de historias clínicas.
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