Percepción de los estilos de liderazgo que prevalecen en los directivos de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana, 2023
Date
2024Author
Guedes Ruiz, Frida Beatriz
Ramirez Tapayuri, Jack Anthony
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The fundamental element of an organization is leadership, which is especially important in organizations. However, there is little evidence about the processes and practices that shape leadership styles. Efforts to maximize results. The general objective of this study was to describe the type of leadership that exists among the officials of the academic administrative units of the UNAP. The study was carried out based on a non experimental exploratory design and quantitative methods and was divided into three phases for each leadership style identified according to the purpose of the work. It should be considered in more detail which style is the majority and the choice of cases. The purpose of the second stage was to know the variables of the leadership style of the UNAP staff and to redefine the concept of democratic leadership. The third phase sought to identify and redefine the laissez-faire leadership style based on employee evaluations. The results showed that three leadership styles predominate in academic administration, which is made up of managers and their direct subordinates. However, participants' responses in all three phases confirmed the limitations of the theoretical model and suggested a broader definition of leadership that includes elements of other styles and that may vary depending on the situation. El elemento fundamental de una organización es el liderazgo, que es especialmente importante en las organizaciones. Sin embargo, hay poca evidencia sobre los procesos y prácticas que forman los estilos de liderazgo. Esfuerzos para maximizar los resultados. El objetivo general de este estudio fue describir el tipo de liderazgo que existe entre los funcionarios de las unidades administrativas académicas de la UNAP. El estudio se realizó con base en un diseño exploratorio no experimental y métodos cuantitativos y se dividió en tres fases para cada estilo de liderazgo identificado según el propósito del trabajo. Se debe considerar con más detalle qué estilo es el mayoritario y la elección de los casos. El propósito de la segunda etapa fue conocer las variables del estilo de liderazgo del personal de la UNAP y redefinir el concepto de liderazgo democrático. La tercera fase buscó identificar y redefinir el estilo de liderazgo laissez-faire basado en las evaluaciones de los empleados. Los resultados mostraron que predominan tres estilos de liderazgo en la administración académica, la cual está conformada por los gerentes y sus subordinados directos. Sin embargo, las respuestas de los participantes en las tres fases confirmaron las limitaciones del modelo teórico y sugirieron una definición más amplia de liderazgo que incluye elementos de otros estilos y que pueden variar según la situación.
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