Responsabilidad social universitaria e imagen institucional en la filial Requena de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana 2023
Abstract
The purpose of this final report was to determine the relationship between university social responsibility and institutional image in the Requena Branch of the National University of the Peruvian Amazon, 2023, where the applied method was applied, descriptive-correlational level with a non-experimental design. Opting for a population of 300 students with a sample of 169 to whom a questionnaire was applied to collect information. The results indicate that university social responsibility is regular (36%), this is due to agreements with various organizations that contribute to social development, such as the State, NGOs, international organizations and companies. However, there is a lack of action regarding environmental problems. Although sometimes research focused on sustainable development objectives is encouraged, and the university has communication strategies that show its commitment to social situations in society. For its part, the institutional image is considered regular according to 36% of evaluations, this is because the teaching staff generally complies with the scheduled activities, but sometimes shows faults in their corporate ethics, it has also been found that the infrastructure of the building is sometimes good and that the university can be the most economical option on the market. Finally, it is concluded that there is a significant correlation between the variables, demonstrated by a moderate positive Rho coefficient of 0.424 and that it is highly significant at the 0.000 level. Este informe final tuvo como propósito determinar la relación entre la responsabilidad social universitaria e imagen institucional en la Filial Requena de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana, 2023, en donde se aplicó el método aplicado, nivel descriptivo-correlacional con un diseño no experimental. Optando por una población de 300 estudiantes con una muestra de 169 a quienes se les aplico un cuestionario para el recojo de información. Los resultados indican que la responsabilidad social universitaria es regular (36%), esto se debe a los acuerdos con diversas organizaciones que contribuyen al desarrollo social, como el Estado, ONGs, organismos internacionales y empresas. Sin embargo, se nota una falta de acciones ante problemáticas ambientales. Aunque a veces se incentiva la investigación enfocada en objetivos de desarrollo sostenible, y la universidad cuenta con estrategias de comunicación que muestran su compromiso ante situaciones sociales en la sociedad. Por su parte, la imagen institucional es considerada regular según un 36% de evaluaciones, esto se debe a que el personal docente generalmente cumple con las actividades programadas, pero a veces muestra faltas en su ética corporativa, también se ha hallado que la infraestructura del edificio es buena en ocasiones y que la universidad puede ser la opción más económica del mercado. Finalmente, se concluye que hay una correlación significativa entre las variables, demostrado por un coeficiente de Rho positiva modera de 0,424 y que es altamente significativa al nivel 0,000.
Collections
- Tesis [233]