Uso de materiales educativos y logros de aprendizaje del área de ciencias sociales en estudiantes de secundaria de la Institución Educativa Ezequiel Ataucusi, Ramón Castilla 2022
Abstract
The main objective of this research was to examine the relationship between educational materials and learning achievements in the area of social sciences in high school students of the Ezequiel Ataucusi Ramón Castilla Educational Institution in the year 2022. To carry out the study, a correlational approach was shown with a non experimental cross-sectional research design. The population consisted of 117 high school students and a census sample was used. In the research, the questionnaire and a documentary analysis sheet were used as instruments. To ensure the validity of these instruments, it was carried out by three experts. The results of the Spearman Rho relationship test, calculated to be 0.076, indicate that the relationship between both variables is very low. Consequently, the demonstration of this research leads to rejecting the general hypothesis, the null hypothesis is accepted, which indicates that there is no significant relationship between educational materials and learning achievements in the area of social sciences in high school students of the Institution. Educational Ezequiel Ataucusi Ramón Castilla in the year 2022. El objetivo principal de esta investigación fue examinar la relación entre los materiales educativos y logros de aprendizaje en el área de ciencias sociales en los estudiantes de secundaria de la Institución Educativa Ezequiel Ataucusi Ramón Castilla en el año 2022. Para llevar a cabo el estudio, se mostró un enfoque correlacional con un diseño de investigación no experimental de tipo transversal. La población consistió en 117 estudiantes de secundaria y se empleó una muestra censal. En la investigación, se empleó el cuestionario y una ficha de análisis documental como instrumentos. Para asegurar la validez de estos instrumentos se realizó mediante tres expertos. Los resultados de la prueba de relación de Rho de Spearman, calculada es 0.076, indica que la relación entre ambas variables es muy baja. En consecuencia, la demostración de esta investigación lleva a rechazar la hipótesis general, se acepta la hipótesis nula, que indica que no existe una relación significativa entre los materiales educativos y logros de aprendizaje en el área de ciencias sociales en estudiantes de secundaria de la Institución Educativa Ezequiel Ataucusi Ramón Castilla en el año 2022.
Collections
- Tesis [324]