Show simple item record

dc.contributor.advisorRossana Torres, Silva
dc.contributor.advisorFlores Nunta, Saul
dc.contributor.authorDel Águila Tapullima, Adriana Esther
dc.date.accessioned2024-07-22T15:55:28Z
dc.date.available2024-07-22T15:55:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other610.73 D53 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10301
dc.description.abstractThe objective of this study was to determine the relationship between the perception of the quality of nursing care and the adherence of patients to antituberculosis treatment at the I-3 health facility "La Carretera", Yurimaguas 2023. The study was quantitative, with a non-experimental, descriptive, correlational and cross-sectional design; The population consisted of 33 patients. A survey and instruments, a Likert scale that measured the perception of the quality of nursing care (validity 93.75%, reliability 94.0%) and a questionnaire on adherence to antituberculosis treatment (validity 92.5%, reliability 80%) were used. The results were: 60.0% rated the perception of the quality of regular care and 40.0% as good; 66.7% had adherence to treatment and 33.3% did not adher. Regarding the perception of the quality of nursing care according to the following dimensions: interpersonal, 60% rated it as good and 40% as fair; 50% good and 50% regular technique; 53.3% good and 46.7% fair. In conclusion, there is significance between the perception of the quality of care (p=0.002), as well as in the dimensions: interpersonal (p=0.018), technique (p= 0.020) and environment (p=0.001) with adherence to antituberculosis treatment.en_US
dc.description.abstractEl objetivo fue determinar la relación entre la percepción sobre calidad de atención de enfermería y la adherencia de pacientes al tratamiento antituberculosis del establecimiento de salud I-3 “La Carretera”, Yurimaguas 2023. El estudio fue cuantitativo, con diseño no experimental, descriptivo, correlacional y transversal; cuya población estuvo conformada por 33 pacientes. Se empleó como técnica la encuesta e instrumentos, una Escala de Likert que midió percepción de la calidad de atención de enfermería (validez 93,75%, confiabilidad 94,0%) y un cuestionario de adherencia al tratamiento antituberculosis (validez 92,5%, confiabilidad 80%). Cuyos resultados fueron: el 60,0% calificaron percepción de la calidad de atención regular y el 40,0% como buena; el 66,7% presentaron adherencia al tratamiento y el 33,3% no presentaron adherencia. En cuanto a percepción de calidad de atención de enfermería según dimensiones: interpersonal, el 60% calificaron de buena y 40% regular; técnica el 50% buena y el 50% regular; entorno 53,3% buena y 46,7% regular. Concluyendo, que existe significancia entre la percepción de la calidad de atención (p=0,002), así como en las dimensiones: interpersonal (p=0,018), técnica (p= 0,020) y entorno (p=0,001) con adherencia al tratamiento antituberculosis.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectAtención de enfermeríaes_PE
dc.subjectCalidad de la atención de saludes_PE
dc.subjectCumplimiento y adherencia al tratamientoes_PE
dc.subjectAntituberculososes_PE
dc.subjectCentros de saludes_PE
dc.titlePercepción en calidad de atención de enfermería y adherencia al tratamiento antituberculosis en pacientes del Establecimiento I-3 la carretera Yurimaguas 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEnfermeríaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Enfermeríaes_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Enfermeríaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.03.03es_PE
renati.author.dni72935891
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9364-0837
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4267-0462
renati.advisor.dni05257166
renati.advisor.dni09671010
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline913016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorRojas Garcia, Matilde
renati.jurorMontoya de Lopez, Hilda
renati.jurorReitas Caycho, Rosa Mercedes
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess