Liderazgo directivo cultura organizacional y desempeño educativo de los docentes en las instituciones educativas de la provincia de Requena 2022
Abstract
The present research had the following main question: To what extent do managerial leadership and organizational culture influence the educational performance of teachers in Educational Institutions in the province of Requena, 2021? And as a general objective: To explain the influence of managerial leadership and organizational culture on the educational performance of teachers in the Educational Institutions of the province of Requena, 2021. The study is explanatory, because it is not only made up of descriptions, but also explains in detail the influence of managerial leadership and organizational culture on the educational performance of teachers. The design is field-based, cross-sectional and multivariate. It was made up of 41 directors and 26 deputy directors, making a total of 67 respondents. The technique used for data collection was the survey, and the instrument was the questionnaire. The study concludes that, "There is a significant influence of managerial leadership and organizational culture on the educational performance of teachers in the Educational Institutions of the province of Requena, 2021. In other words, the coefficient of managerial leadership (β1 = 2.204) is the ratio of change in educational performance for each unit of educational leadership (p-value = 0.017<0,05). On the other hand, β2 = 2.932, the rate of change in educational performance for each unit of the organizational culture (p-value = 0.003<0.05). La presente investigación tuvo la siguiente interrogante principal: ¿En qué medida el liderazgo directivo y la cultura organizacional influyen en el desempeño educativo de los docentes de las Instituciones Educativas de la provincia de Requena, 2021? Y como objetivo general: Explicar la influencia del liderazgo directivo y la cultura organizacional en el desempeño educativo de los docentes en las Instituciones Educativas de la provincia de Requena, 2021. El estudio es de tipo explicativo, porque no sólo se conforma en descripciones, sino explicar de manera detallada la influencia del liderazgo directivo, la cultura organizacional en el desempeño educativo de los docentes. El diseño es de campo, transeccional y multivariado La población y muestra es finita. Estuvo conformada de 41 directores y 26 subdirectores, haciendo un total de 67 encuestados. La técnica que se utilizó para la recolección de datos fue la encuesta, y el instrumento el cuestionario. El estudio concluye que, “Existe influencia significativa del liderazgo directivo y la cultura organizacional en el desempeño educativo de los docentes en las Instituciones Educativas de la provincia de Requena, 2021. Es decir, el coeficiente del liderazgo directivo (β1 =2,204) es razón de cambio del desempeño educativo por cada unidad de liderazgo educativo (p-valor= 0,017 <0,05). Por otro lado β2 = 2,932, razón de cambio del desempeño educativo por cada unidad de la cultura organizacional (p-valor=0,003<0,05).
Collections
- Tesis [14]