Comprensión lectora y logros de aprendizaje en el área de ciencias sociales en estudiantes del quinto grado de secundaria de la Institución Educativa Nº 60756, Iquitos 2023
Abstract
The research establishes that there is a significant relationship between reading comprehension and learning achievements in Social Sciences for fifth grade high school students of Educational Institution No. 60756 of the Iquitos district during the 2023 school year. The research was of type relational and data collection was carried out with two questionnaires, the hypothesis test was carried out with Spearman. According to the assessment of fifth grade students, both reading comprehension and learning achievements are at high levels. 94,70% of the students demonstrated a high level of learning achievement, while 5,30% reached an average level. This highlights the need to continue improving and strengthening student participation in school activities that promote reading comprehension at its three levels: literal, inferential and critical. The results of the study indicate a significant relationship between reading comprehension and learning achievements, with specific data showing values of r=0.632, r=0.502, r=0.630 r=0.502; all with a significance less than 0.01. These findings confirm the proposed hypothesis, demonstrating that better reading comprehension correlates with greater learning achievements. La investigación establece que hay una relación significativa entre la comprensión lectora y los logros de aprendizaje en Ciencias Sociales para los estudiantes de quinto grado de secundaria de la Institución Educativa N° 60756 del distrito de Iquitos durante el año escolar 2023. La investigación fue de tipo relacional y el recojo de datos se realizó con dos cuestionarios, la prueba de hipótesis se realizó con Spearman. Según la valoración de los estudiantes de quinto grado, tanto la comprensión lectora como los logros de aprendizaje se encuentran en niveles altos. Un 94,70% de los estudiantes demostraron un alto nivel de logro de aprendizaje, mientras que un 5,30% alcanzaron un nivel medio. Esto resalta la necesidad de continuar mejorando y fortaleciendo la participación de los estudiantes en actividades escolares que promuevan la comprensión lectora en sus tres niveles: literal, inferencial y crítico. Los resultados del estudio indican una relación significativa entre la comprensión lectora y los logros de aprendizaje, con datos específicos que muestran valores de r=0.632, r=0.502, r=0.630 r=0.502; todos con una significación menor a 0.01. Estos hallazgos confirman la hipótesis planteada, demostrando que una mejor comprensión lectora se correlaciona con mayores logros en el aprendizaje.
Collections
- Tesis [322]