Show simple item record

dc.contributor.advisorChucos Calixto, Walter Luis
dc.contributor.authorMeza Najar, Rocio Celeste
dc.date.accessioned2024-09-10T17:41:53Z
dc.date.available2024-09-10T17:41:53Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other372.6 M49 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10460
dc.description.abstractThe research was carried out with the aim of understanding the relationship between linguistic intelligence and communicative abilities in elementary school students at I.E. Acción Conjunta Estado Peruano Nuestra Señora de Loreto in Nauta. For this purpose, a non-experimental, field, bivariate, and cross-sectional research design was considered, and the type was relational. The study units were 190 students who comprised the population and sample. Questionnaires were designed and validated for data collection using the survey technique. The study concludes that there is a significant ordinal categorical relationship between linguistic intelligence and communicative abilities of the students, as confirmed by the obtained value of 0.511 with the Kendall's Tau-b statistic with an approximate significance of 0.000 (p < 0.05), which implies that as linguistic intelligence increases, communicative abilities in students at IE Acción Conjunta Estado Peruano Nuestra Señora de Loreto also increase.en_US
dc.description.abstractSe realizó la investigación con la finalidad de conocer la relación entre la Inteligencia lingüística y las capacidades comunicativas en estudiantes de primaria I.E. Acción Conjunta Estado Peruano Nuestra Señora de Loreto de Nauta. Con tal fin se consideró como diseño de investigación a la no experimental, de campo, bivariado, y transversal, y el tipo fue relacional. Las unidades de estudio fueron 190 estudiantes quienes conformaron, la población y muestra. Se diseño, validó cuestionarios para el acopio de los datos mediante la técnica de encuesta. El estudio concluye que existe una relación categórica ordinal significativa entre la inteligencia lingüística y las capacidades comunicativas de los estudiantes, así lo confirma el valor obtenido de 0,511 con el estadístico Tau-b de Kendall con una significación aproximada de 0,000 (p<0,05), que implica que a medida que aumenta la inteligencia lingüística se incrementan las capacidades comunicativas en los estudiantes de la IE Acción Conjunta Estado Peruano Nuestra Señora de Loreto.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectCompetencia comunicativaes_PE
dc.subjectInteligenciaes_PE
dc.subjectLingüísticaes_PE
dc.subjectEstudiante de primariaes_PE
dc.subjectEscuelas públicases_PE
dc.titleInteligencia lingüística y capacidades comunicativas en estudiantes del v ciclo de primaria en la Institución Educativa Acción Conjunta Estado Peruano Nuestra Señora de Loreto, Nauta 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Primariaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Primariaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni75668159
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8399-0545
renati.advisor.dni05359833
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline112016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorRodriguez Quiroz, Segundo Artidoro
renati.jurorVasquez Matute, Sol Patricia
renati.jurorAlvarado Icahuate, Lizeth
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess