Show simple item record

dc.contributor.advisorRodríguez Mera, Nilda Manuela
dc.contributor.authorPacheco Gómez, Tedi
dc.date.accessioned2024-09-12T15:55:11Z
dc.date.available2024-09-12T15:55:11Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other378.199 P13 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10475
dc.description.abstractThe main objective of the research was to explain the effect of the application of an educational program on the learning of the ecology of flooded forests in students of the subject Ecology of flooded and non-flooded forests of the Tropical Forest Ecology Engineering course of the Faculty of Forestry Sciences. The study had an applied scope, with a quasi-experimental design, with a control and experimental group. The population was 368 students, with a sample of 61 students of the subject Ecology of floodable and non-floodable forests. Teamwork techniques, scientific research and Power Point presentations were used, and written entry and exit tests were used as data collection instruments, which were validated by expert judgment. The result of the study shows that the application of the educational program is effective in the learning of flooded forest ecology in students of the Tropical Forest Ecology Engineering course of the Faculty of Forestry Sciences, representing in the experimental group a high percentage in the bad level (79.3%), changing after the application of the educational program, to a very good level (41.4%) and good (27.6%) in the Post-test. Concluding that the educational program helped to improve the students' grades, accepting the research hypothesis.en_US
dc.description.abstractExplicar el efecto que tiene la aplicación de un Programa Educativo en el aprendizaje de la ecología de bosques inundables en estudiantes de la asignatura Ecología de bosques inundables y no inundables de la carrera de Ingeniería en Ecología de Bosques Tropicales de la Facultad de Ciencias Forestales, ha sido el principal objetivo de la investigación. El estudio tuvo un alcance aplicativo, con un diseño cuasiexperimental, con grupo control y experimental. La población fue de 368 estudiantes, teniendo como muestra 61 estudiantes de la asignatura Ecología de bosques inundables y no inundables. Se utilizaron técnicas de trabajo en equipo, búsqueda científica y presentaciones en Power Point y como instrumento de recolección de datos se usaron pruebas escritas de entrada y de salida, instrumento que fue validado por juicio de expertos. El resultado del estudio muestra que la aplicación del programa educativo tiene eficacia en el aprendizaje de ecología de bosques inundables en estudiantes de la carrera de Ingeniería en Ecología de Bosques Tropicales de la Facultad de Ciencias Forestales, representando en el grupo experimental alto porcentaje en el nivel malo (79,3%), cambiando después de la aplicación del programa educativo, a un nivel muy bueno (41,4%) y bueno (27,6%) en el post test. Concluyendo que el programa educativo ayudó a mejorar las calificaciones de los alumnos, aceptando la hipótesis de investigación.es_PE
dc.description.abstractExplique o efeito que a aplicação de um Programa Educativo tem na aprendizagem da ecologia das florestas inundadas nos alunos da disciplina Ecologia das florestas inundadas e não inundadas do programa de Engenharia em Ecologia de Florestas Tropicais da Faculdade de Ciências Florestais, tem sido o objetivo principal da pesquisa. O estudo teve escopo de aplicação, com desenho quase-experimental, com grupo controle e experimental. A população foi de 368 alunos, tendo como amostra 61 alunos da disciplina Ecologia de florestas inundadas e não inundadas. Foram utilizadas técnicas de trabalho em equipe, pesquisa científica e apresentações em Power Point e foram utilizadas provas escritas de entrada e saída como instrumento de coleta de dados, instrumento este validado por julgamento de especialistas. O resultado do estudo mostra que a aplicação do programa educacional é eficaz no aprendizado da ecologia de florestas inundadas em alunos da carreira de Engenharia em Ecologia de Florestas Tropicais da Faculdade de Ciências Florestais, representando um alto percentual no grupo experimental no nível ruim (79,3%), passando após a aplicação do programa educacional, para nível muito bom (41,4%) e bom (27,6%) no pós-teste. Concluindo que o programa educacional ajudou a melhorar as notas dos alunos, aceitando a hipótese da pesquisa. Palavras-chave: Programa educativo, florestas de várzea, estudantes universitários.pt_BR
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectProgramas de educaciónes_PE
dc.subjectAprendizajees_PE
dc.subjectEcología forestales_PE
dc.subjectEstudiante universitarioes_PE
dc.titlePrograma educativo para el aprendizaje de ecología de bosques inundables en estudiantes de cuarto nivel de la carrera de ingeniería en ecología de bosques tropicales UNAP-2021es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesises_PE
thesis.degree.disciplineDoctorado en Educaciónes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Escuela de Postgradoes_PE
thesis.degree.nameDoctor(a) en Educaciónes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni05229650
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2510-0756
renati.advisor.dni05267596
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline199018es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#doctores_PE
renati.jurorPizango Paima, Rusel Americo
renati.jurorCordova Ramirez, Eleodoro
renati.jurorTorrejon Mori, Pedro Emilio
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess