Habilidades sociales y desarrollo de la autoestima en niños de la Institución Educativa Inicial Jardin Piloto N° 179, Iquitos 2022

Abstract

The research titled “Social skills and development of self-esteem in children of the Initial Educational Institution, Garden Piloto N° 179, Iquitos, 2022”, presents as a general research problem: How are social skills related to the development of self esteem in children? children of the Initial Educational Institution Garden Piloto N° 179 Iquitos 2022?, having as a research objective, determine the relationship of social skills and the development of self-esteem of children of the Initial Educational Institution Garden Piloto N° 179 Iquitos 2022 focused on a quantitative, descriptive correlational investigation, in a non-experimental, transversal design in a sample population of 141 students focusing on a stratified probabilistic sampling, applying instruments focused on obtaining information through direct observation of the students, applying descriptive statistics, as well as The Pearson correlation test rxy = 0.700, it indicates a high positive relationship between both variables. 70.2% (99) of the children presented a level of basic social skills, 25.5 (36) of the children presented a level of social skills. advanced and 4.3% (6) of children's level of effective social skills respectively. They conclude the research stating that there is a significant relationship between the study variables, social skills and development of self-esteem, applying Kendall's Tau-b coefficient where its calculated value of 7.097 and approximate significance of 0.000 (p < 0.05), the normality of the variables social skills and development of self-esteem, obtaining significance of 0.000 in both variables (p-value < 0.05), so we reject the null hypothesis and accept the alternative hypotheses stating that both variables do not fit the normal distribution and has a free distribution, non-parametric tests such as Spearman's rho are carried out in the inferential analysis, which for its contrast uses the Student's t test statistic with n-2 degrees of freedom. It is also recommended that it should be efficiently apply the development of basic, affective and advanced social skills to improve the comprehensive development of self-esteem.
La investigación titulada “Habilidades sociales y desarrollo de la autoestima en niños de la Institución Educativa Inicial, Jardín Piloto N° 179, Iquitos, 2022”, presenta como problema general de investigación ¿Cómo se relaciona las habilidades sociales con el desarrollo de la autoestima de niños de la Institución Educativa Inicial Jardín Piloto N° 179 Iquitos 2022?, teniendo como objetivo de investigación, determinar la relación de las habilidades sociales y el desarrollo de la autoestima de niños de la Institución Educativa Inicial Jardín Piloto N° 179 Iquitos 2022 enfocada a una investigación, cuantitativa, descriptiva correlacional, en un diseño no experimental, transversal en una población muestral 141 estudiantes enfocando un muestreo probabilístico estratificado, aplicando instrumentos focalizados a obtener información mediante la observación directa a los estudiantes, aplicando para ello una estadística descriptiva, así como la prueba de correlación de Pearson rxy= 0,700, el mismo señala relación positiva alta entre ambas variables el 70,2% (99) de los niños presentaron nivel de habilidades sociales básicas, 25,5 (36) de los niños presentaron nivel de habilidades sociales avanzadas y 4,3% (6) de los niños nivel de habilidades sociales efectivas respectivamente. Concluyen la investigación afirmando que existe una relación significativa entre las variables de estudio, habilidades sociales y desarrollo de la autoestima, aplicando coeficiente Tau-b de Kendall donde su valor calculado de 7,097 y significación aproximada de 0,000 (p < 0,05), la normalidad de las variables habilidades sociales y desarrollo de la autoestima, obteniéndose significancias de 0,000 en ambas variables (p-valor < 0,05), por lo que rechazamos la hipótesis nula y aceptamos las hipótesis alternas afirmando que ambas variables no se ajustan a la distribución normal y tiene distribución libre, realizándose en el análisis inferencial pruebas no paramétricas como la de rho de Spearman la misma que para su contraste utiliza el estadístico de prueba la t de Student con n-2 grados de libertad. Así mismo recomienda que se debe aplicar se manera eficiente el desarrollo de las habilidades sociales básicas, afectivas y avanzadas para mejorar el desarrollo integral de la autoestima.

Description

Keywords

Habilidades sociales, Autoestima, Niño en edad preescolar, Escuela de párvulos

Citation

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

Creative Commons license

Except where otherwised noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess