Efecto del programa tutorial para el mejoramiento de la orientación vocacional en los estudiantes del quinto de secundaria del colegio Mariscal Oscar Raimundo Benavides, Iquitos 2023
Abstract
The objective of the study was: To evaluate the effectiveness of the tutorial program in improving the vocational orientation of students in the fifth of secondary at Colegio Mariscal Oscar Raimundo Benavides, Iquitos 2023 School. The study was of an evaluative type, of cuasi-experimental design, with a sample of 145 students (73 in the experimental group and 72 in the control group), who were selected intentionally and voluntarily, with prior informed consent, to whom a questionnaire was administered to measure vocational orientation. The results showed that the two groups were at the same level of vocational orientation before starting the program. In the post-test, the average score obtained in vocational orientation was higher in the experimental group than in the control group (53.68 > 22.87). The analysis of the 4 dimensions of the variable vocational orientation, by means of the Mann-Whitney U test, reveal that the application of the tutorial program significantly improves the vocation and sociocultural importance, the factors that influence the vocation of the students, the vocational maturity and the motivations and professional interests of the student subjects of the sample; therefore, the 4 specific hypotheses formulated are accepted (p-value =0.000 El objetivo del estudio fue: Evaluar la efectividad del programa tutorial en la mejora de la orientación vocacional de los estudiantes del quinto de secundaria del Colegio Mariscal Oscar Raimundo Benavides Iquitos 2023. El estudio fue de tipo evaluativo, de diseño cuasi-experimental, con una muestra de 145 estudiantes (73 del grupo experimental y 72 del grupo control), los cuales fueron seleccionados de manera intencional y voluntario, previo consentimiento informado, a quienes se les administró un cuestionario para medir la orientación vocacional. Los resultados evidenciaron que los dos grupos estuvieron en el mismo nivel de orientación vocacional antes de iniciar el programa. En el Post test, el puntaje promedio obtenido en la orientación vocacional fue mayor en el grupo experimental que en el grupo control (53,68 > 22,87). El análisis de las 4 dimensiones de la variable orientación vocacional, mediante la prueba de U de Mann-Whitney, revelan que la aplicación del programa tutorial mejora significativamente la vocación e importancia sociocultural, los factores que influyen en la vocación de los estudiantes, la madurez vocacional y las motivaciones e intereses profesionales de los estudiantes sujetos de la muestra; por lo que se acepta las 4 hipótesis específicas formuladas (p-valor =0,000
Collections
- Tesis [322]