Show simple item record

dc.contributor.advisorReátegui Noriega, Edgar
dc.contributor.authorVela Guerra, Ani Michell
dc.date.accessioned2024-09-30T16:14:07Z
dc.date.available2024-09-30T16:14:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other372.66 V38 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10539
dc.description.abstractThe main objective of the study was to determine the relationship between dramatization and self-esteem in 5-year-old children in the Loritos classroom of the I.E.I. Nº. 602 “Spring” of the San Juan Bautista district 2023. In terms of its approach, the research adopted a quantitative perspective and, in terms of its categorization, is classified as a correlational study. The population included all five-year-old children in IEI Nº. 602 “Primavera” of the San Juan Bautista district during the year 2023, totaling 90 children. The sample, for its part, was made up of 5-year-old children belonging to said institution. A sampling method was not used since we worked with the entire population, and a random selection method was not necessary because it was a census study, that is, with each study subject. The instrument for obtaining data was the observation sheet. In the most relevant results, it is observed that the level of dramatization of 50.0% (45) of the children presented a good level of dramatization, 28.9% (26) of the children presented a regular level of dramatization and 21.1% (19) of the children had poor dramatization level respectively. Thus, demonstrating that 54.4% (49) of the children presented a high level of self esteem, 37.8% (34) of the children presented a medium level of self-esteem and 7.8% (7) of them presented a low level of self-esteem respectively.en_US
dc.description.abstractEl objetivo principal del estudio consistió en determinar la relación existente entre la dramatización y la autoestima en los niños 5 años del salón Loritos de la I.E.I. N° 602 “Primavera” del distrito de San Juan Bautista 2023. En cuanto a su enfoque, la investigación adoptó una perspectiva cuantitativa y, en términos de su categorización, se clasifica como un estudio correlacional. La población abarcó a la totalidad de niños de cinco años en la IEI Nº 602 “Primavera” del distrito de San Juan Bautista durante el año 2023, sumando 90 niños. La muestra, por su parte, estuvo compuesta por los niños de 5 años pertenecientes a dicha institución. No se utilizó un método de muestreo dado que se trabajó con toda la población, no siendo necesario un método de selección aleatoria por ser un estudio censal es decir con cada sujeto de estudio. El instrumento para la obtención de datos fue la ficha de observación. En los resultados más relevantes, se observa que el nivel de la dramatización de un 50,0% (45) de los niños presentaron un nivel de dramatización bueno, el 28,9% (26) de los niños presentaron nivel de dramatización regular y 21,1% (19) de los niños nivel de dramatización deficiente respectivamente. Demostrando así que el 54,4% (49) de los niños presentaron un nivel de autoestima alta, el 37,8% (34) de los niños presentaron un nivel de autoestima media y 7,8% (7) de los mismos presentaron un nivel de autoestima baja respectivamente.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectArte dramáticoes_PE
dc.subjectAutoestimaes_PE
dc.subjectNiño en edad preescolares_PE
dc.subjectEscuela de párvuloses_PE
dc.titleLa dramatización y el desarrollo de la autoestima en los niños de cinco años del salón loritos de la I.E.I. N° 602 Primavera del distrito de San Juan Bautista 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Iniciales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Iniciales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni72899437
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3583-6671
renati.advisor.dni05365930
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline111016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorMinez Tello, Atilio Abulio
renati.jurorFababa Rodriguez, Maya
renati.jurorNavarro Cobos, Herlinda
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess