Autoestima y estrés académico en estudiantes del quinto nivel de educación inicial Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidades, Iquitos 2022
Abstract
The general objective of the study is to relate self-esteem with academic stress in students of the fifth level of the professional career of initial education, the type of non experimental research, with descriptive correlational design of the transversal type, with a population of 135 students and a sample of 94 students of the professional career of initial education of the Faculty of Education. The relationship between self-esteem and academic stress in students of the fifth level of the professional career of initial education, a Pearson correlation coefficient rxy= - 0.753 is observed, this indicates a high, inverse and negative relationship between these variables, which is observed in the scatter diagram in which the points suggest a linear trend of negative slope, that is, inversely proportional jointly, this means that while self-esteem increases, academic stress in the students of initial education decreases notably. The study concludes that according to Student's t-statistic value = - 12.2354; p-value (bilateral significance) = 0.000, this value is less than 0.05, therefore we reject the Ho (null hypothesis) and accept the Ha (alternative hypothesis), concluding that self esteem and academic stress are significantly related. El estudio tiene como objetivo general Relacionar la autoestima con el estrés académico en las estudiantes del quinto nivel de la carrera profesional de educación inicial, el tipo de investigación no experimental, con diseño descriptivo correlacional del tipo transversal, con una población de 135 estudiantes y una muestra 94 estudiantes de la carrera profesional de educación Inicial de la Facultad de Educación. La relación de autoestima con el estrés académico en estudiantes del quinto nivel de la carrera profesional de educación inicial, se observa un coeficiente de correlación de Pearson rxy= - 0,753, este señala relación alta, inversa y negativa, entre estas variables, lo que se observa en el diagrama de dispersión en el que los puntos sugieren una tendencia lineal de pendiente negativa, es decir inversamente proporcional en forma conjunta, esto significa que mientras que aumente la autoestima el estrés académico en las estudiantes de Inicial va disminuyendo notablemente. En el estudio se concluye, que de acuerdo con el valor estadístico t de Student = - 12,2354; p-valor (significación bilateral) = 0,000, este valor es menor a 0,05, luego rechazamos la Ho (hipótesis nula) y aceptamos la Ha (hipótesis alterna), concluyendo que, la autoestima y el estrés académico están relacionados significativamente.
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- Tesis [225]