Programa educativo de juego de roles en el mejoramiento de la comunicación oral en inglés en estudiantes de básico I en la Institución Microsystems de Iquitos 2021
Abstract
The objective of this study was to assess the effectiveness of a role-play-based learner training program to improve Basic I students’ English oral communication skills at Microsystems Institution in Iquitos 2021. The research is of an evaluative type with field study, contemporary transectional, univariate and quasi-experimental designs, with pre-test, post-test, and control group. The population consisted of 40 students with a non-probabilistic sample of 20 students: 10 students in the experimental group and 10 students in the control group. After analyzing the results of the post-test, it was determined that the mean score of the experimental group is higher than that of the control group in English oral communication skills (15.898 > 9,670); its components: listening (18,167 >13,367) and speaking (14,724 > 7,759); and its dimensions: Getting information (18,391 > 13,435), inference and interpretation (17,429 > 13,143), use of nonverbal and paraverbal resources (14,875 > 8,000), strategic interaction (14,667 > 7,667). It is concluded that the role-play-based learner training program improves significantly the study population’s English oral communication skills, accepting the working hypothesis as p-value = 0,000 < α = 0,05. El objetivo del presente estudio fue evaluar el efecto del programa educativo de juego de roles en el mejoramiento de la comunicación oral en inglés en estudiantes de básico I de la Institución Microsystems de Iquitos 2021. La investigación es de tipo evaluativa con diseños de campo, transeccional contemporáneo, univariado y cuasi experimental, con pre-test, post-test, y grupo control. La población estuvo conformada por 40 estudiantes con una muestra no probabilística de 20 estudiantes.10 estudiantes en el grupo experimental, y 10 estudiantes en el grupo control. Después de analizar los resultados del post test se determinó que la media del grupo experimental es mayor a la del grupo control en comunicación oral en inglés (15,898 > 9,670); sus componentes: comprensión oral en inglés (18,167 >13,367) y expresión oral en inglés (14,724 > 7,759); y sus dimensiones: obtención de información (18,391 > 13,435), inferencia e interpretación de información (17,429 > 13,143), uso de recursos no verbales y paraverbales (14,875 > 8,000), interacción estratégica (14,667 > 7,667). Se concluye que la aplicación del programa educativo de juego de roles mejora significativamente la comunicación oral en inglés en estudiantes de la población de estudio y se acepta la hipótesis de trabajo (p-valor = 0,000 < α = 0,05).
Collections
- Tesis [322]