Nivel de conocimiento sobre el manejo odontológico de pacientes con diabetes mellitus por alumnos de VII y IX ciclo de la Facultad de Odontología de la UNAP
Date
2024Author
Loja Paredes, Daniel Elías
Vela Vargas, Javier Enrique
Metadata
Show full item recordAbstract
LEVEL OF KNOWLEDGE ABOUT THE DENTAL MANAGEMENT OF PATIENTS WITH DIABETES MELLITUS BY STUDENTS OF VII AND IX CYCLE OF THE FACULTY OF DENTISTRY OF THE UNAP By: DANIEL ELIAS, LOJA PAREDES y JAVIAR ENRIQUE,VELA VARGAS OBJECTIVE: Determine the difference in the level of knowledge about the dental management of patients with Diabetes Mellitus between seventh and ninth cycle students of the Faculty of Dentistry of the National University of the Peruvian Amazon. METHODOLOGY: This research used a quantitative, non-experimental, transversal, descriptive and comparative model. For this study, a sample of 73 students enrolled in the first semester of 2024 was used. Of these, 40 were in the seventh cycle and 33 in the ninth cycle, respectively taking adult clinics 1 and 3. As an instrument, an questionnaire was used approved by experts, which consisted of 20 questions categorized as low/bad, medium/regular and high/good. RESULTS: Among the results, a low level of knowledge was evident in both cycles with 69.9%%, regular with 27.4% and high with only 2.7%. Individually, the seventh cycle had results of 41.1% bad, 12.3% average and 1.4% good; In the ninth cycle the level of knowledge is 28.8% bad, 15.1% average and 1.4% good. CONCLUSIONS: It is concluded that the level of knowledge found in both study cycles is poor. Furthermore, no significant difference was found between the level of knowledge and the academic cycle. NIVEL DE CONOCIMIENTO SOBRE EL MANEJO ODONTOLÓGICO DE PACIENTES CON DIABETES MELLITUS POR ALUMNOS DE VII Y IX CICLO DE LA FACULTAD DE ODONTOLOGÍA DE LA UNAP Por: DANIEL ELIAS, LOJA PAREDES y JAVIER ENRIQUE,VELA VARGAS . OBJETIVO: Determinar la diferencia en el nivel de conocimiento sobre el manejo odontológico de pacientes con Diabetes Mellitus entre los estudiantes de séptimo y noveno ciclo de la Facultad de Odontología de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana. METODOLOGÍA: En esta investigación se contó con un modelo cuantitativo, no experimental, transversal, descriptivo y comparativo. Para este estudio, se utilizó una muestra de 73 estudiantes inscritos en el primer semestre del año 2024. De estos, 40 estaban en el séptimo ciclo y 33 en el noveno ciclo, cursando respectivamente las clínicas del adulto 1 y 3. Como instrumento, se utilizó un cuestionario aprobado por expertos, el cual se basó de 20 preguntas categorizadas en bajo/malo, medio/regular y alto/bueno. RESULTADOS: Entre los resultados, se evidenció en ambos ciclos un bajo nivel de conocimiento con 69,9%%, regular con 27,4% y alto con solo 2,7%. Individualmente el séptimo ciclo tuvo como resultados 41,1% malo, 12,3% regular y 1,4% bueno; en el noveno ciclo el nivel de conocimiento es 28,8% malo, 15,1% regular y 1,4% bueno. CONCLUSIONES: Se concluye que el nivel de conocimiento encontrado en ambos ciclos de estudio es malo. Además, no se encontró diferencia significativa entre el nivel de conocimiento y el ciclo académico.
Collections
- Tesis [172]