Estilos de aprendizajes y habilidades de lectura en estudiantes del quinto ciclo de primaria en la I.E. N° 60993 distrito de Belén 2023

Abstract

This study aimed to determine the relationship t between learning styles and reading abilities among fifth-cycle students of primary school at I.E N° 60993. For this purpose, a questionnaire instruments were applied to the total study of 229 students from both morning and afternoon shifts. Likewise, these instruments were validated by experts before application. The study was descriptive-correlational with a cross sectional, multivariate field design; to obtain the statistical results, non-parametric analysis and Spearman's Rho were used. The study determined that the learning style variable was found at the good level with 98.7% n=226 students and in the reading skills variable, students are at a high level with 82.1% n=188 students. The study concludes that the variables have a significant relationship with a rho=0.108 and with a p-value of 0.102 greater than α=0.05. For this reason, learning styles improve reading skills in elementary school students.
Este estudio tuvo como objetivo determinar la relación que existe entre los estilos de aprendizaje y habilidades en la lectura en alumnos del quinto ciclo de primaria en la I.E N°60993. Es por ello que se aplicó los instrumentos de cuestionario con una muestra total de 229 alumnos de ambos turnos, mañana y tarde, asimismo, estos instrumentos fueron validados por los expertos para ser aplicadas. Esta investigación era de tipo descriptivo correlacional con un diseño de campo transeccional, multivariado; para obtener los resultados estadísticos se utilizó el análisis no paramétrico y la Rho de Spearman. El estudio determino que los estilos de aprendizaje están en el nivel bueno con el 98,7% n=226 alumnos y en la variable habilidades de lectura se encuentran en el nivel alto con 82,1% n=188 alumnos. El estudio concluye que las variables tienen una relación significativa con una rho=0,108 y con un p-valor 0,102 mayor al α=0,05. Por tal motivo, los estilos de aprendizaje mejoran las habilidades de lectura en los estudiantes de nivel primaria.

Description

Keywords

Lectura, Método de aprendizaje, Estudiante de primaria

Citation

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

Creative Commons license

Except where otherwised noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess