La retroalimentación educativa y el desarrollo intelectual en los niños de la Institución Educativa Inicial N°602 San Juan Bautista 2022
Abstract
The fundamental purpose of this study was to evaluate the correlation between the level of educational feedback and the level of intellectual development of children enrolled in the Institution Educative Initial N°602 San Juan Bautista 2022. To address this objective, a quantitative approach was adopted. relational nature, implementing a non-experimental, cross-sectional and correlational field research design. The population under study included all children enrolled in the aforementioned institution, and it was decided to select the total sample of the population, made up of 103 boys and girls, to carry out the research. The methodology used focused on observation, using a specific guide as an instrument for data collection, which was validated by experts in the field. The analysis of the association between the variables using Spearman's Rho correlation shows a coefficient of 0.784 between educational feedback and the intellectual development of the children of the Institution Educative Initial N°602 San Juan Bautista, with a significance level of 0.05. This coefficient indicates a strong positive relationship between both variables. The significant correlation suggests that as the level of educational feedback improves, the level of intellectual development of children improves. El propósito fundamental de este estudio fue evaluar la correlación entre el nivel de la retroalimentación educativa y nivel del desarrollo intelectual de los niños matriculados en la Institución Educativa Inicial N°602 San Juan Bautista 2022. Para abordar este objetivo, se adoptó un enfoque cuantitativo de naturaleza relacional, implementando un diseño de investigación de campo no experimental, de tipo transversal y correlacional. La población objeto de estudio incluyó a todos los niños matriculados en la mencionada institución, y se optó por seleccionar la muestra total de la población, conformada por 103 niños y niñas, para llevar a cabo la investigación. La metodología utilizada se centró en la observación, empleando una guía específica como instrumento para la recopilación de datos, los cuales fueron validados por expertos en el campo. El análisis de la asociación entre las variables mediante la correlación de Rho de Spearman muestra un coeficiente de 0.784 entre la retroalimentación educativa y el desarrollo intelectual de los niños de la Institución Educativa Inicial N°602 San Juan Bautista, con un nivel de significancia de 0.05. Este coeficiente indica una relación positiva fuerte entre ambas variables. La correlación significativa sugiere que a medida que mejora el nivel de retroalimentación educativa, el nivel de desarrollo intelectual de los niños.
Collections
- Tesis [225]