Actividades lúdicas y relaciones interpersonales en niños de cuatro años de la Institución Educativa Nº 728 Caballococha 2021
Abstract
The importance of the study in the Initial Educational Institution No. 728 Caballococha focuses on relational the variable recreational activities and interpersonal relationships of the schoolchildren in Caballococha. To carry it out, the cross-sectional, field, bivariate design with a relational type was used. The study unit was the four-year-old initial level schoolchildren whose population and sample were 82. This sample was observed using observation guides, information collection instruments previously validated by experts. This result indicates that an increase in participation in recreational activities leads to an improvement in children's interpersonal skills. The research concludes that the Initial Educational Institution No. 728 Caballococha shows a significant and positive correlation (rxy = 0.817) between recreational activities and the development of interpersonal relationships in four-year-old children. These findings highlight the importance of including recreational activities in educational programs to support the social and emotional development of children in early stages. La importancia del estudio en la Institución Educativa Inicial Nº 728 Caballococha se enfoca en relacionar las variables actividades lúdicas y relaciones interpersonales de los escolares en Caballococha. Para llevar a cabo se tuvo como diseño el transversal, de campo, bivariado con tipo relacional. La unidad de estudio fue el escolar de nivel inicial de cuatro años cuya población y muestra fueron 82. A esa muestra se les observó mediante guías de observación instrumentos de colecta de información validadas previamente por expertos. Este resultado indica que un aumento en la participación en actividades lúdicas conlleva una mejora en las habilidades interpersonales de los niños. La investigación concluye en que la Institución Educativa Inicial N.º 728 Caballococha muestra una correlación significativa y positiva (rxy = 0.817) entre las actividades lúdicas y el desarrollo de relaciones interpersonales en niños de cuatro años. Estos hallazgos subrayan la importancia de incluir actividades lúdicas en los programas educativos para apoyar el desarrollo social y emocional de los niños en etapas tempranas.
Collections
- Tesis [225]