Show simple item record

dc.contributor.advisorHernández Grández, Anunciación
dc.contributor.authorOliveira Becerra, Willian
dc.date.accessioned2024-11-21T15:48:09Z
dc.date.available2024-11-21T15:48:09Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other372.19 O44 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10691
dc.description.abstractThis research, with a quantitative approach, sought to identify the relationship between parenting styles and learning achievements in the area of communication of fifth grade primary school students at the Claverito Educational Institution, Iquitos, during the 2023 school year. Questionnaires were applied to a sample of 152 students, and the analysis was carried out using Spearman's correlation coefficient. The results showed a significant and positive correlation (r=0.762, p=0.000) between parenting styles and learning achievements. 74.5% of parents showed an authoritarian style, 15.6% a democratic style, and 9.9% a permissive one. It is concluded that promoting the democratic style and improving communication between parents and children could increase learning achievements in the institution.en_US
dc.description.abstractEsta investigación, de enfoque cuantitativo, buscó identificar la relación entre los estilos parentales y los logros de aprendizaje en el área de comunicación de estudiantes de quinto grado de primaria de la Institución Educativa Claverito, Iquitos, durante el año escolar 2023. Se aplicaron cuestionarios a una muestra de 152 estudiantes, y el análisis se realizó mediante el coeficiente de correlación de Spearman. Los resultados mostraron una correlación significativa y positiva (r=0.762, p=0.000) entre los estilos parentales y los logros de aprendizaje. El 74.5% de los padres mostraron un estilo autoritario, el 15.6% un estilo democrático, y el 9.9% uno permisivo. Se concluye que promover el estilo democrático y mejorar la comunicación entre padres e hijos podría incrementar los logros de aprendizaje en la institución.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectAprendizajees_PE
dc.subjectComunicaciónes_PE
dc.subjectEducación familiares_PE
dc.subjectEstudiante de primariaes_PE
dc.titleEstilos parentales y logros de aprendizaje en el área de comunicación en estudiantes del quinto grado de primaria de la Institución Educativa Claverito, Iquitos 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Primariaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Primariaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni42486068
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4318-8771
renati.advisor.dni05222975
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline112016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorVasquez Mesia, Martha Isabel
renati.jurorVasquez Matute, Sol Patricia
renati.jurorReategui Macedo, Keither
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess