Liderazgo directivo y gestión educativa en el Instituto de Educación Superior Tecnológico Público Joaquín Reátegui Medina Nauta 2022
Abstract
An investigation was carried out with the purpose of determining the relationship between managerial leadership and educational management at the Public Technological Higher Education Institute Joaquín Reategui Medina Nauta 2022. The study was descriptive and correlational with a non experimental design. The study population was made up of 93 people, to carry out a survey accompanied by a questionnaire to collect data. The results obtained show that managerial leadership is rated as regular by 29%; For its part, educational management is considered regular by 29%. Therefore, it is determined that there is a significant and positive correlation between the variables, corroborated by a coefficient of 0.761 and a sig of 0.000. Likewise, the democratic leadership dimension presents a coefficient and a sig of (r=0.784; p=0.000); Also, autocratic leadership has a coefficient and sig of (r=0.761; p=0.000); transformational leadership shows a coefficient and sig of (r=0.815; p=0.000); and strategic leadership a coefficient and a sig of (r=0.702; p=0.000), all these dimensions are significantly and positively related to educational management at the Joaquín Reategui Medina Nauta 2022 Public Technological Higher Education institute. Se realizó una investigación con el propósito de determinar la relación entre el liderazgo directivo y la gestión educativa en el Instituto de Educación Superior Tecnológico Público Joaquín Reátegui Medina Nauta 2022. El estudio fue descriptivo y correlacional con un diseño no experimental. La población de estudio estuvo conformada por 93 personas, para la realización de una encuesta acompañada de un cuestionario para recabar los datos. Los resultados obtenidos demuestran que el liderazgo directivo es calificado como regular por un 29%; por su parte la gestión educativa es considerada como regular por un 29%. Por tanto, se determina que entre las variables existe una correlación significativa y positiva, corroborado por un coeficiente de 0.761 y una sig, de 0.000. Asimismo, la dimensión liderazgo democrático presenta un coeficiente y una sig de (r=0.784 ; p=0.000); también, el liderazgo autocrático presenta un coeficiente y una sig de (r=0.761; p=0.000); el liderazgo transformacional muestra un coeficiente y una sig de (r=0.815; p=0.000); y liderazgo estratégico un coeficiente y una sig de (r=0.702; p=0.000), todas estas dimensiones se relacionan significativa y positivamente con la gestión educativa en el Instituto de Educación Superior Tecnológico Público Joaquín Reátegui Medina Nauta 2022.
Collections
- Tesis [130]