Gestión de procesos y calidad del servicio en el Instituto de Educación Superior Tecnológico Público San Lorenzo 2023
Abstract
The main objective of this final report was to determine the relationship between process management and service quality at the San Lorenzo Public Technological Higher Education Institute, 2023. Working with an applied method at a descriptive and correlational level with a non-experimental design. Taking 120 students as the population, to whom a questionnaire was used to collect data. The results showed that process management is regular (28%), because the institute sometimes monitors the development of the students' learning and professional training processes; as well as sometimes prepares conditions for the management of learning through relevant and timely curricular programming; and sometimes correctly manages educational assets, resources and materials. For its part, the quality of the service is average (27%), since, when students have problems, the Institute follows up and sometimes helps solve the problem; However, the behavior of the Institute's administrative staff and teachers almost never conveys confidence; Also, there is almost never fluid and trusting communication between teachers, administrative staff and students; but teachers never worry about learning, motivate by the subject and encourage student participation; and the staff (managerial, teaching, administrative and service) of the Institute sometimes have a neat appearance. In general, strong correlations are revealed between process management and service quality, supported by a strong positive correlation (0.801). Likewise, a moderate positive correlation was identified between strategic processes (0.733), key processes (0.744) and management processes. support (0.724) with the quality of the service, all of them supported by a statistical significance of 0.000. El objetivo principal de este informe final fue Determinar la relación entre la gestión de procesos y calidad del servicio en el Instituto de Educación Superior Tecnológico Público San Lorenzo, 2023. Trabajando con un método aplicada de nivel descriptivo y correlacional con diseño no experimental. Tomando como población a 120 estudiantes, a quienes se les empleó un cuestionario para la recolección de datos. Los resultados arrojaron que, la gestión de procesos es regular (28%), debido a que el instituto a veces monitorea el desarrollo de los procesos de aprendizaje y formación profesional de los educandos; así como a veces prepara condiciones para la gestión de los aprendizajes a través de una programación curricular pertinente y oportuna; y a veces administra correctamente los bienes, recursos y materiales educativos. Por su parte, la calidad del servicio es regular (27%), puesto que, cuando los estudiantes tienen problemas, el Instituto hace seguimiento y a veces ayuda a solucionar el problema; sin embargo, el comportamiento del personal administrativo y docentes del Instituto casi nunca transmite confianza; también, casi nunca existe una comunicación fluida y de confianza entre docentes, personal administrativo y estudiantes; pero los profesores nunca se preocupan por el aprendizaje, motivan por la materia y fomentan la participación de los estudiantes; y el personal (directivo, docente, administrativo y de servicio) del Instituto a veces tienen apariencia pulcra. En general se revela fuertes correlaciones entre la gestión de procesos y la calidad del servicio, respaldada por una correlación positiva fuerte (0,801) Asimismo, se identificó una correlación moderada positiva entre los procesos estratégicos (0,733), procesos clave (0,744) y procesos de soporte (0,724) con la calidad del servicio, todas ellas respaldadas por una significancia estadística de 0,000.
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