Programa educativo para el desarrollo de la competencia resuelve problemas de regularidad, equivalencia y cambio enfocado a los productos notables en el nivel de cuarto año de secundaria del colegio República de Venezuela N°60050, Iquitos 2022
Abstract
The general objective of the study was to evaluate how the educational program influences the development of competence, solves problems of regularity, equivalence and change focused on notable products at the fourth year secondary level of the School “República de Venezuela” N°60050, Iquitos 2022. Regarding the methodology, the quantitative quasi-experimental analytical type was used. It included a sample of 38 students, of which 22 students from 4°E participated in the experimental group and 16 students from 4°D participated in the control group. A questionnaire was administered to these participants (in the form of a pre- and post test). The results showed that there have been notable changes in the averages when comparing the grades of both groups, in the experimental group 12.93±1.31 standard deviation was obtained, at the same time in the control group the average was calculated, obtaining 10.38±1.30 standard deviation, with a difference of 2.55±0.01. It was concluded that the educational program influenced the development of the competence that solves problems of regularity, equivalence and change focused on notable products in the students of the educational institution analyzed. El objetivo general del estudio fue evaluar cómo influye el programa educativo en el desarrollo de la competencia resuelve problemas de regularidad, equivalencia y cambio enfocado a los productos notables en el nivel de cuarto año de secundaria del Colegio “República de Venezuela” N°60050, Iquitos 2022. En cuanto a la metodología se utilizó la cuantitativa de tipo analítico cuasi experimental. Incluyó una muestra de 38 estudiantes de los cuales 22 estudiantes del 4°E participaron en el grupo experimental y el grupo de control 16 estudiantes del 4°D. A dichos participantes se les aplicó un cuestionario (en forma de pre y post test). En los resultados se evidenció que ha habido cambios notorios en los promedios al comparar las notas de ambos grupos, en el grupo experimental se obtuvo 12,93±1,31 de desviación estándar, al mismo tiempo en el grupo control se calculó la media, obteniéndose 10,38±1,30 de desviación estándar, con una diferencia de 2,55±0,01. Se concluyó que el programa educativo influyó en el desarrollo de la competencia resuelve problemas de regularidad, equivalencia y cambio enfocado en los productos notables en los estudiantes de la institución educativa analizada.
Collections
- Tesis [334]