Show simple item record

dc.contributor.advisorYoung Gonzales, José Ricardo
dc.contributor.authorSinacaisiva Marquez, Victor Raul
dc.date.accessioned2025-01-03T18:10:30Z
dc.date.available2025-01-03T18:10:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other352.35 S57 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10829
dc.description.abstractThe main objective of this research was to determine the relationship between internal control and capacity building in the PRONIED, UGEL of Ucayali, Contamana 2023. The study was developed within an applied research framework, using a descriptive-correlational approach and a non-experimental design. The sample consisted of 195 Educational Institutions (EIs), to which a survey and a questionnaire were administered as instruments for data collection. The results revealed that internal control is perceived as regular by 27% of the participants, being attributed to the lack of an established code of ethics and the occasional lack of alignment of the organizational structure with the mission and strategic objectives. Regarding capacity building in the programme, 27% of principals consider it to be regular, especially due to the intermittent assessment of competencies developed during the teaching process. Finally, a significant relationship was identified between internal control and capacity building in the National Educational Infrastructure Program, UGEL Ucayali, Contamana in 2023, evidenced by a correlation coefficient of 0.800, indicating a strong and positive correlation between both variables. The significance of 0.000 confirms that this relationship is highly significant.en_US
dc.description.abstractEl principal objetivo de esta investigación fue determinar la relación entre el control interno y fortalecimiento de las capacidades en el PRONIED, UGEL de Ucayali, Contamana 2023. El estudio se desarrolló dentro de un marco de investigación aplicada, utilizando un enfoque descriptivo-correlacional y un diseño no experimental. La muestra comprendió 195 Instituciones Educativas (I.E), a las cuales se les administró una encuesta y un cuestionario como instrumentos para la recolección de datos. Los resultados revelaron que el control interno se percibe como regular por el 27% de los participantes, siendo atribuido a la falta de un código de ética establecido y a la ocasional falta de alineación de la estructura organizacional con la misión y objetivos estratégicos. En cuanto al fortalecimiento de las capacidades en el programa, el 27% de los directores lo considera regular, especialmente debido a la evaluación intermitente de las competencias desarrolladas durante el proceso de enseñanza. Finalmente, se identificó una relación significativa entre el control interno y el fortalecimiento de las capacidades en el Programa Nacional de Infraestructura Educativa, UGEL Ucayali, Contamana en 2023, evidenciada por un coeficiente de correlación de 0.800, lo que indica una correlación fuerte y positiva entre ambas variables. La significancia de 0.000 confirma que esta relación es altamente significativa.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectSupervisión internaes_PE
dc.subjectDesarrollo de capacidadeses_PE
dc.subjectGestión de infraestructuraes_PE
dc.subjectGestión educacionales_PE
dc.titleEl control interno y fortalecimiento de las capacidades en el programa nacional de infraestructura educativa, unidad de gestión educativa local Ucayali, Contamana 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineContabilidades_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias Económicas y de Negocioses_PE
thesis.degree.nameContador(a) Público(a)es_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.06.02es_PE
renati.author.dni40099899
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-6288-6252
renati.advisor.dni05412905
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline411026es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorMarin Elespuru, Cesar Ulises
renati.jurorRodriguez Icomena, Lloid Alex
renati.jurorCerron Tello, Zoila Iris
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess