Show simple item record

dc.contributor.advisorRivera Cardozo, Pedro Lito
dc.contributor.authorPiña del Aguila, Diego
dc.date.accessioned2025-01-03T18:10:32Z
dc.date.available2025-01-03T18:10:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other352.48 P59 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10832
dc.description.abstractPublic investment in transportation is extremely important for the creation of transportation infrastructure, since it provides accessibility in remote areas, promoting interconnection and trade, generating greater opportunities for the population to get ahead, promoting economic and social development. In this sense, the research proposes as its main objective to determine the relationship between budgetary discretion and the execution of public investment in transportation in the Loreto region 2018-2022. Likewise, the research has been developed with a quantitative approach of a descriptive type, correlational and non-experimental design, which included as a study population the data of the Public budget according to the PIA, PIM and budget execution of the transport sector in Loreto during the period 2018-2022. The investigation determined that in 2021 the investment in transportation amounted to S/ 563,941,497 soles, this being the amount of greatest investment during the years of study. Likewise, it was found that the national government is the level of government that makes the greatest investment in the transport sector in the Loreto Region during the study period. On the other hand, the Pearson Correlation coefficient was identified equal to R=0.637 and the value of Sig. (bilateral)=0.000, this being less than 5%, resulting significant at 95%, it is concluded that there is a positive relationship between the budgetary discretion and the execution of public investment in transportation in the Loreto region 2018-2022. In other words, when there is positive budgetary discretion, investment in transport is expected to increase.en_US
dc.description.abstractLa inversión pública en transporte es sumamente importante para la creación de infraestructura en transporte, dado que brinda accesibilidad en zonas alejadas, promoviendo la interconexión y el comercio, generando mayores oportunidades de salir adelante a la población, fomentando el desarrollo económico y social. En este sentido la investigación plantea como objetivo principal determinar la relación que existe la discrecionalidad presupuestaria y la ejecución de la inversión pública en transporte en la región Loreto 2018- 2022. Así mismo, la investigación ha sido desarrollada con un enfoque cuantitativo de tipo descriptivo, correlacional y de diseño No experimental, que incluyó como población de estudio a los datos del presupuesto Público de acuerdo con el PIA, PIM y Ejecución presupuestal del sector transporte en Loreto durante el periodo 2018-2022. La investigación determinó que en el año 2021 la inversión en transporte ascendió a S/ 563,941,497 soles, siendo este el monto de mayor inversión durante los años de estudio. Así mismo se encontró que, el gobierno nacional es el nivel de gobierno que mayor inversión realiza en el sector transporte en la Región Loreto durante el periodo de estudio. Por otro lado, se identificó el coeficiente de Correlación de Pearson igual a R=0.637 y el valor de Sig. (bilateral)=0.000 siendo este menor al 5%, resultando significativo al 95%, por lo que se concluye que existe una relación positiva media entre la discrecionalidad presupuestaria y la ejecución de la inversión pública en transporte en la región Loreto 2018-2022. Es decir, cuando exista una discrecionalidad presupuestaria positiva, se espera que la inversión en transporte se incremente.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectPresupuesto nacionales_PE
dc.subjectInversiones públicases_PE
dc.subjectEjecución del presupuestoes_PE
dc.subjectFacultades discrecionaleses_PE
dc.subjectSector terciarioes_PE
dc.subjectTransportees_PE
dc.titleRelación entre la discrecionalidad presupuestaria y la ejecución de la inversión pública en transporte en la Región Loreto 2018 – 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_PE
thesis.degree.disciplineMaestría en Gestión Públicaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Escuela de Postgradoes_PE
thesis.degree.nameMaestro(a) en Gestión Públicaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.06.02es_PE
renati.author.dni43841936
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0719-0583
renati.advisor.dni41714324
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline417477es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#maestroes_PE
renati.jurorChumbes Huillca, Pio
renati.jurorChong Vela, Rilke
renati.jurorAguilar Ramirez, Dionicio
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess