Show simple item record

dc.contributor.advisorChucos Calixto, Walter Luis
dc.contributor.authorHernandez Yumbato, Sandra
dc.date.accessioned2025-01-13T15:52:10Z
dc.date.available2025-01-13T15:52:10Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.otherH43 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10850
dc.description.abstractThe objective of this research was to relate socio-emotional learning and school coexistence in sixth cycle secondary students at Educational Institution N°60528 Hermanos Palla Intuto in 2023. A field, bivariate, cross-sectional, and relational design was used. Through the survey technique, two questionnaires validated by experts were applied to a sample of 159 students. The results showed that more than 70% of the respondents perceived a regular level of socio-emotional learning, with greater predominance in the dimensions of emotional recognition and management, social and relational skills, and self-awareness and self-management. Likewise, more than 70% of the students showed a moderate level of school coexistence, excelling in empathy and collaboration more than in communication and assertiveness. When testing the hypothesis, the Spearman rho correlation coefficient was used, obtaining a p-value (p = 0.167) higher than the significance level (α = 0.05), which led to the acceptance of the null hypothesis (H0), indicating that there is no significant relationship between socio-emotional learning and school coexistence in the sample students. Although a positive trend was observed (rho = 0.110), it is concluded that promoting socio-emotional learning is not significantly related to better school coexistence in this group of studentsen_US
dc.description.abstractEl objetivo de esta investigación fue relacionar el aprendizaje socioemocional y la convivencia escolar en estudiantes del sexto ciclo de secundaria de la Institución Educativa N°60528 Hermanos Palla Intuto en 2023. Se empleó un diseño de campo, bivariado, transversal y de tipo relacional. A través de la técnica de encuesta, se aplicaron dos cuestionarios validados por expertos a una muestra de 159 estudiantes. Los resultados revelaron que más del 70% de los encuestados percibió un nivel regular de aprendizaje socioemocional, con mayor predominancia en las dimensiones de reconocimiento y gestión emocional, habilidades sociales y relacionales, y autoconciencia y autogestión. Asimismo, más del 70% de los estudiantes mostró un nivel moderado de convivencia escolar, destacándose en empatía y colaboración más que en comunicación y asertividad. Al probar la hipótesis, se utilizó el coeficiente de correlación rho de Spearman, obteniéndose un p-valor (p = 0.167) superior al nivel de significancia (α = 0.05), lo que llevó a aceptar la hipótesis nula (H0), indicando que no existe una relación significativa entre el aprendizaje socioemocional y la convivencia escolar en los estudiantes de la muestra. Aunque se observó una tendencia positiva (rho = 0.110), se concluye que fomentar el aprendizaje socioemocional no está significativamente relacionado con una mejor convivencia escolar en este grupo de estudianteses_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.subjectXes_PE
dc.titleAprendizaje socioemocional y convivencia escolar en estudiantes del sexto ciclo de secundaria de la Institución Educativa N°60528 Hermanos Palla Intuto 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con especialidad en Filosofía y Psicopedagogíaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con especialidad en Filosofía y Psicopedagogíaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni46281603
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8399-0545
renati.advisor.dni05359833
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121426es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorPizango Paima, Rusel Americo
renati.jurorMesia Tejada, Oditta
renati.jurorMiranda Saucedo, Tomas Francisco
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess