Show simple item record

dc.contributor.advisorRengifo Ruiz, Roger Ernesto
dc.contributor.authorGuimaraes Inuma, Weninger Omar
dc.date.accessioned2025-01-28T19:02:40Z
dc.date.available2025-01-28T19:02:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other303.4832 G91 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10936
dc.description.abstractThe present investigation entitled: "Socioeconomic and Cultural Impact Generated by the Construction of the Highway in the San Joaquín de Omagua Populated Center, Nauta 2021", aimed to determine the socioeconomic and cultural impact generated by the highway, the approach used was mixed, quantitative and qualitative, through surveys and interviews with 30 key actors. The main social impacts generated by the construction of the highway is the involvement of the community, the populated center and the Regional Government of Loreto in the process and the relationship with other external actors has generated encounters and disagreements as a result of power relations, there are changes in behaviors and habits as a result of the increase in migrants, which also generates changes in the possession of resources and access to spaces for their homes. At an economic level, it generated a positive impact on trade, benefiting agriculture, hunting, fishing and handicrafts, products are taken to the city of Nauta and Iquitos in less time and the means of land transport increased. Regarding cultural changes, festivities, clothing and language are no longer practiced as a result of the greater relationship with the city and the influence of globalization and the hegemonic discourse of territorial development with infrastructures of high public investment, leading to the weakening of identity community and the sense of belonging. San Joaquín de Omagua is a territory that seeks from land connectivity an opportunity to make visible its social gaps and manage initiatives for the development and well-being of its inhabitants in the Peruvian Amazon.en_US
dc.description.abstractLa presente investigación titulada: “Impacto Socioeconómico y Cultural Generado por la Construcción de la Carretera en el Centro Poblado San Joaquín de Omaguas, Nauta 2021”, tiene como objetivo determinar el impacto socioeconómico y cultual generado por la carretera. El enfoque utilizado fue mixto, cuantitativo y cualitativo, a través de encuestas y entrevistas a 30 actores claves. Los principales impactos sociales generados por la construcción de la carretera es el involucramiento de la comunidad, del centro poblado y del Gobierno Regional de Loreto en el proceso, el relacionamiento con otros actores externos ha generado encuentros y desencuentros producto de las relaciones de poder. Existen cambios en los comportamientos y hábitos producto del incremento de migrantes, lo cual también genera cambios en la tenencia de los recursos y acceso a espacios para sus viviendas. A nivel económico se generó un impacto positivo en el comercio, beneficiando a la agricultura, la caza, la pesca y a la artesanía. Se lleva en menor tiempo los productos a las ciudades de Nauta e Iquitos y se incrementó las frecuencias de sus medios de transportes terrestre. Respecto a los cambios culturales ya no se practica las festividades, la vestimenta y el idioma producto del mayor relacionamiento con la ciudad y la influencia de la globalización y el discurso hegemónico de desarrollo territorial con infraestructuras de alta inversión pública, conllevando al debilitamiento de la identidad colectiva y el sentido de pertenencia. San Joaquín de Omaguas es un territorio que busca de la conectividad terrestre una oportunidad para visibilizar sus brechas sociales y gestionar iniciativas para el desarrollo y bienestar de sus habitantes en la Amazonia peruana.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectCambio sociales_PE
dc.subjectImpacto socioeconómicoes_PE
dc.subjectConstrucción de carreterases_PE
dc.subjectZonas ruraleses_PE
dc.titleImpacto socioeconómico y cultural generados por la construcción de la carretera en pobladores de San Joaquín de Omagua, Nauta 2021es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineAntropología Sociales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Antropología Sociales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.04.03es_PE
renati.author.dni44701712
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7842-1855
renati.advisor.dni40794665
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline315056es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorHelberg Chavez, Heinrich Albert
renati.jurorGrandez Cardenas, Teodulio
renati.jurorDiaz Vasquez, Selva Libertad
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess