Show simple item record

dc.contributor.advisorChucos Calixto, Walter Luis
dc.contributor.authorRicopa Murayari, James
dc.date.accessioned2025-01-31T13:30:04Z
dc.date.available2025-01-31T13:30:04Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other373.0114 R53 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10945
dc.description.abstractThe study aimed to establish the relationship between the development of ethical values and reading comprehension through parables in secondary school students at I.E. N. º 60866 Rocafuerte Parinari in 2023. A bivariate, field-based, and cross sectional design was used within a relational research framework, with a sample of 75 students. Data collection was carried out through surveys, a questionnaire, and a written test. The results indicated that more than 50% of the students demonstrated a regular level of reading comprehension, falling into the in-process category. When analyzing the relationship with the development of ethical values, it was found that students with an adequate development of values tended to concentrate in the beginning and in process levels, while those with notable value development showed a higher proportion in the expected achievement category. The study concluded that there is a significant relationship between both variables, with a correlation coefficient of rho = .409 and a p-value of .000 (p < .05), indicating that greater development of ethical values is moderately related to better performance in reading comprehension.en_US
dc.description.abstractEl estudio buscó establecer la relación entre el desarrollo de valores éticos y la comprensión lectora a través de parábolas en estudiantes de secundaria de la I.E. N.º 60866 Rocafuerte Parinari en 2023. Para los procedimientos, se utilizó un diseño bivariado, de campo y transversal dentro de una investigación relacional, con una muestra de 75 estudiantes. La recolección de datos se llevó a cabo mediante encuestas, un cuestionario y una prueba escrita. Los resultados indicaron que más del 50% de los estudiantes presentaron un nivel regular en comprensión lectora, situándose en la categoría en proceso. Al analizar la relación con el desarrollo de valores éticos, se encontró que los estudiantes con un desarrollo adecuado de valores tendían a concentrarse en los niveles en inicio y en proceso, mientras que aquellos con un desarrollo notable de valores mostraron una mayor proporción en la categoría de logro esperado. Se concluyó que existe una relación significativa entre ambas variables, con un coeficiente de correlación rho de .409 y un p-valor de .000 (p < .05), lo que indica que un mayor desarrollo de valores éticos está moderadamente relacionado con un mejor desempeño en la comprensión lectora.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectÉticaes_PE
dc.subjectValores moraleses_PE
dc.subjectComprensión lectoraes_PE
dc.subjectParábolases_PE
dc.subjectEstudiante de secundariaes_PE
dc.titleDesarrollo de valores éticos y comprensión lectora mediante parábolas en estudiantes de secundaria en la I.E. Nº 60866 Rocafuerte, Parinari 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con especialidad en Lengua y Literaturaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con especialidad en Lengua y Literaturaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni05707522
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8399-0545
renati.advisor.dni05359833
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121746es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorCelis Lopez, Teofilo
renati.jurorParedes Isuiza, Heydi Mariel
renati.jurorArenas Avalos, Teresa del Carmen
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess