Actitudes hacia la matemática y resolución de problemas en estudiantes de segundo de secundaria de la Institución Educativa N° 64479 Pastor Valencia Peña Bilingüe Intercultural Ramón Castilla, Caballococha Loreto 2022
Abstract
The objective of the study was to determine the relationship between attitudes towards mathematics, its dimensions and problem solving in second-year high school students at the I.E. 64479 Pastor Valencia Peña Bilingüe Intercultural, Ramón Castilla 2022. The study applied the quantitative approach of correlational scope and a non-experimental cross-sectional design. It included 50 students as a population and a sample to whom they applied the attitude scale towards mathematics and the problem-solving questionnaire previously validated by three experts. The study concluded that there is a moderate relationship between the attitude towards mathematics and problem solving in the second year high school students of the educational institution analyzed. According to the results of the general hypothesis test and the non-parametric Kendall's Tau-B statistic (p-value <0.001<α=0.05 and τ=0.476). El objetivo del estudio fue determinar la relación entre las actitudes hacia la matemática, sus dimensiones y la resolución de problemas en estudiantes de segundo de secundaria de la I.E. 64479 Pastor Valencia Peña Bilingüe Intercultural, Ramón Castilla 2022. El estudio aplicó el enfoque cuantitativo de alcance correlacional y un diseño no experimental de tipo transversal. Incluyó a 50 estudiantes como población y muestra a quienes les aplicaron la escala de actitud hacia la matemática y el cuestionario de resolución de problemas previamente validados por tres expertos. El estudio concluyó que existe relación significativa moderada entre la actitud hacia la matemática y la resolución de problemas en los estudiantes de segundo de secundaria de la institución educativa analizada. Según los resultados de la prueba de hipótesis general y el estadístico no paramétrico Tau B de Kendall (p-valor <0.001<α=0,05 y τ =0, 476).
Collections
- Tesis [343]