Show simple item record

dc.contributor.advisorAcuña Reyna, Oscar Ernesto
dc.contributor.authorTuesta Tenazoa, Rolin Isaac
dc.date.accessioned2025-02-12T15:58:11Z
dc.date.available2025-02-12T15:58:11Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other373.27 T89 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10989
dc.description.abstractThe objective of this research was to determine the effect of the educational program “HISTORITT” for the improvement of reading comprehension of narrative texts in 1st grade secondary school students of the I.E. Túpac Amaru, Iquitos 2022. Experimental type research, quasi-experimental design, with pre and posttest, made up of two groups: Experimental (27 students) and Control group (27 students). The instruments were the written performance test, evaluated by a valid and reliable rubric. The results of the post-test show that the experimental group significantly improved the literal dimension, its average score was 4.37, having an increase of 1.78 points, inferential, the average score rose by 5.37, having an increase of 2.41. Critical, average score 5.11 increasing by 2.63. According to the results: The educational program “HISTORITT” significantly improves the reading comprehension of narrative texts in first grade secondary school students at the I.E Túpac Amaru (t= 12.27; gl=26; p= 0.000 <0 .05).en_US
dc.description.abstractLa presente investigación tuvo como objetivo determinar el efecto del programa educativo “HISTORITT” para el mejoramiento de la comprensión lectora de textos narrativos en estudiantes de 1er grado de secundaria de la I.E. Túpac Amaru, Iquitos 2022. Investigación de tipo experimental, diseño cuasi – experimental, con pre y post test, conformada por dos grupos: Experimental (27 estudiantes) y grupo de Control (27 estudiantes). Los instrumentos fueron la prueba de desempeño escrita, evaluada por una rúbrica válida y confiable. Los resultados del post – test muestran que el grupo experimental mejoró significativamente dimensión literal su puntaje promedio fue 4,37 tuvo un incremento de 1,78 puntos, inferencial, puntaje promedio se elevó en 5,37, teniendo un incremento de 2,41. Crítico, puntaje promedio 5,11 incrementándose en 2,63. De acuerdo a los resultados: El programa educativo “HISTORITT” mejora significativamente la comprensión lectora de textos narrativos en los estudiantes de primer grado de secundaria de la I.E Túpac Amaru (t= -12,27; gl=26; p= 0,000<0,05).es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectProgramas de educaciónes_PE
dc.subjectComprensión lectoraes_PE
dc.subjectLibros de textoes_PE
dc.subjectNarrativaes_PE
dc.subjectEstudiante de secundariaes_PE
dc.titlePrograma “HISTORITT” para el mejoramiento de la comprensión lectora de textos narrativos en estudiantes del primer grado de secundaria en la Institución Educativa 60793 Túpac Amaru, Iquitos 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con especialidad en Lengua y Literaturaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con especialidad en Lengua y Literaturaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni48172639
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1582-8487
renati.advisor.dni05378530
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121746es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorCelis Lopez, Teofilo
renati.jurorHuanca Ramos, Guillermo
renati.jurorNavarro Cobos, Herlinda
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess