Show simple item record

dc.contributor.advisorPanduro Urrelo, Harvey Enrique
dc.contributor.authorYumbato Nashnate, Lili Graciela
dc.date.accessioned2025-02-12T15:58:12Z
dc.date.available2025-02-12T15:58:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other370.1534 Y97 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10991
dc.description.abstractThis is due to the fact that teachers do not implement appropriate strategies for group formation, as the interactions among students show a lack of emotional intelligence when working collaboratively. The main objective of the research was to determine the relationship between emotional intelligence and collaborative learning in students of the Colegio Parroquial Nuestra Señora de Loreto, located in Iquitos, during the year 2023. The methodology followed a basic research approach with a non-experimental design, transactional type, and relational level. A sample of 247 primary-level students, of both sexes, was selected. According to the descriptive results, the predominant category associated with emotional intelligence and collaborative learning among the students was at the intermediate level (37%), followed by the low (24%) and high (20%) levels. The inferential analysis concluded that there is a significant association between the variables studied, as evidenced by a p-value lower than the significance level of α=0.05. Furthermore, the relationship is direct and of high magnitude, as confirmed by a Kendall's Tau-B coefficient of 0.703.en_US
dc.description.abstractEl propósito principal de la investigación consistió en establecer la relación entre la inteligencia emocional y el aprendizaje colaborativo en los alumnos del Colegio Parroquial Nuestra Señora de Loreto, ubicado en Iquitos, durante el año 2023. La metodología empleada siguió un enfoque de investigación básico, de diseño no experimental, de tipo transaccional, de nivel relacional. Se seleccionó una muestra de 247 estudiantes de nivel primaria, de ambos sexos. Según los resultados descriptivos, la categoría predominante asociada entre inteligencia emocional y aprendizaje colaborativo de los estudiantes de la investigación se ubica en el nivel intermedio (37%), seguidos por los niveles bajo (24%) y alto (20%). Del análisis inferencial realizado, se concluye que existe asociación significativa entre las variables estudiadas, esto se evidencia tras obtener un p-valor menor al nivel de significancia α=0,05; relación que además es directa y de magnitud grande, lo que se corrobora al obtenerse un coeficiente Tau-B de Kendall de 0,703.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectInteligencia emocionales_PE
dc.subjectAprendizaje cooperativoes_PE
dc.subjectEstudiante de primariaes_PE
dc.subjectEscuelas privadases_PE
dc.titleInteligencia emocional y aprendizaje colaborativo en los estudiantes del Colegio Parroquial Nuestra Señora de Loreto, Iquitos 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Primariaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Primariaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni46227001
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3552-2592
renati.advisor.dni05377079
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline112016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorGonzales Mera, Guillermina Elisa
renati.jurorMiranda Saucedo, Tomas Francisco
renati.jurorRios Ramirez, Roger Ricardo
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess