Show simple item record

dc.contributor.advisorMera Aro, Adela Cecilia 
dc.contributor.authorGuerra Sugaya, Genifer Sandra
dc.date.accessioned2025-02-12T17:17:31Z
dc.date.available2025-02-12T17:17:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other372.7044 G88 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10996
dc.description.abstractThe objective of the research was to determine the relationship between the level of application of didactic processes and the level of mathematical thinking in children of the Initial Educational Institution N°728, Caballo Cocha 2024. In this research, Quantitative research, in terms of the type of research, was relational, the "correlational and transactional" design, the population studied was made up of all the children of the Initial Educational Institution No. 728, which adds up to a total of 88 children. Observation was used as a technique; and as an instrument an observation guide. For validity, they were evaluated by a team of experts, and reliability has been validated by the Cronbach Alpha test. The results obtained showed a student’s t statistical value of 8,577 and a p-value (bilateral significance) of 0,000. Since the significance value is less than 0,05, it was decided to reject the null hypothesis (Ho) and accept the alternative hypothesis (Ha) with a significance level of 5%. This leads to the conclusion that there is a significant relationship between the implementation of didactic processes and the development of mathematical thinking in children.en_US
dc.description.abstractEl objetivo de la investigación consistió en determinar la relación entre el nivel de aplicación de los procesos didácticos y nivel del pensamiento matemático en niños de la Institución Educativa Inicial N°728, Caballo Cocha 2024., en esta investigación, se optó por un enfoque de investigación cuantitativo, en cuanto al tipo de investigación, fue relacional, el diseño "correlacional y transeccional", la población estudiada estuvo constituida por todos los niños de la Institución Educativa Inicial N°728, , que suman un total de 88 niños. Se utilizó como técnica la observación; y como instrumento una guía de observación, Para su validez, fueron evaluados mediante un equipo de expertos, y la confiabilidad ha sido validado por la prueba de Alfa Cronbach. Los resultados obtenidos mostraron un valor estadístico t de Student de 8.577 y un p-valor (significación bilateral) de 0,000. Dado que el valor de significación es menor a 0,05, se decidió rechazar la hipótesis nula (Ho) y aceptar la hipótesis alterna (Ha) con un nivel de significancia del 5%. Esto lleva a la conclusión de que existe una relación significativa entre la implementación de procesos didácticos y el desarrollo del pensamiento matemático en los niños.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectTécnica didácticaes_PE
dc.subjectMatemáticases_PE
dc.subjectPensamientoes_PE
dc.subjectNiño en edad preescolares_PE
dc.subjectEscuela de párvuloses_PE
dc.subjectZonas ruraleses_PE
dc.titleProcesos didácticos y pensamiento matemático en niños de la Institución Educativa Inicial N°728, Caballococha 2024es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Iniciales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Iniciales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni43493240
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1990-8487
renati.advisor.dni42817890
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline111016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorRodriguez Quiroz, Segundo Artidoro
renati.jurorFababa Rodriguez, Maya
renati.jurorLopez Alvarado, Linda Priscilla
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess