Show simple item record

dc.contributor.advisorVásquez Pinedo, Gladys Marlene
dc.contributor.authorLoayza Valencia, Rosa
dc.date.accessioned2025-02-27T18:26:21Z
dc.date.available2025-02-27T18:26:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other372.158 L74 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11088
dc.description.abstractThis research was conducted with third and fourth level students of Initial Education from the Faculty of Education Sciences and Humanities (UNAP-Iquitos 2022), with the purpose of examining the relationship between nomophobia and anxiety. The study adopted a quantitative descriptive methodology, using a cross-sectional correlational design. From a total population of 198 students from the initial education school, the study worked with a sample of 56 third and fourth level students. Data collection was carried out using two specific instruments: the nomophobia inventory and the Anxiety inventory (state-trait). Statistical analysis, using Spearman's correlation coefficient, yielded a value of rxy= 0.702, indicating a high, direct, and positive correlation between both variables. This relationship is visually confirmed in the scatter plot, which shows a clear upward linear trend, suggesting that when levels of nomophobia increase, anxiety levels also increase proportionally in these students.en_US
dc.description.abstractEsta investigación se desarrolló con estudiantes de tercer y cuarto nivel de Educación Inicial de la Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidades (UNAP-Iquitos 2022), con el propósito de examinar la relación entre nomofobia y ansiedad. El estudio adoptó una metodología descriptiva cuantitativa, empleando un diseño correlacional de corte transversal. De una población total de 198 estudiantes de la escuela de educación inicial, se trabajó con una muestra de 56 estudiantes de tercer y cuarto nivel. La recolección de datos se realizó mediante dos instrumentos específicos: el inventario de nomofobia y el inventario de Ansiedad (estado-rasgo). El análisis estadístico, utilizando el coeficiente de correlación de Spearman, arrojó un valor de rxy= 0.702, indicando una correlación alta, directa y positiva entre ambas variables. Esta relación se confirma visualmente en el diagrama de dispersión, que muestra una clara tendencia lineal ascendente, sugiriendo que cuando aumentan los niveles de nomofobia, también se incrementan proporcionalmente los niveles de ansiedad en estos estudiantes.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectAdicción a la tecnologíaes_PE
dc.subjectAnsiedades_PE
dc.subjectEducación de la primera infanciaes_PE
dc.subjectEstudiante universitarioes_PE
dc.titleNomofobia y ansiedad en estudiantes del tercer y cuarto nivel de la carrera profesional de Educación Inicial Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidades, Iquitos 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Iniciales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Iniciales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni76135257
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8219-7761
renati.advisor.dni05279334
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline111016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorMesia Tejada, Oditta
renati.jurorGarcia Maldonado, Rogelia Socorro
renati.jurorFababa Rodriguez, Maya
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess