Servicio de recolección selectiva de residuos sólidos municipales y el nivel de satisfacción en usuarios - Yurimaguas 2022
Abstract
The proper management of municipal solid waste is decisive due to its environmental impact. In Yurimaguas, a Program of Source Segregation and Selective Collection of Municipal Solid Waste was implemented to promote sustainable waste management practices. However, it is necessary to understand user satisfaction and its relationship with service quality. The objective of this study was to establish the relationship between the quality of the service Program of Source Segregation and Selective Collection of Municipal Solid Waste and the level of user satisfaction in Yurimaguas. Non- experimental, correlational, cross-sectional and quantitative research. The sample consisted of 109 heads of households in the program. Non- probabilistic unique sampling was used. A questionnaire with a Likert scale was applied, with a Cronbach's coefficient greater than 0.89 for both variables. The majority reported high satisfaction with operational quality and customer service. 99% had a "high" level in these areas. Security, awareness and environmental responsibility received high ratings, with 100% at the "high" level. 95% showed high satisfaction with the service. There was no relationship between satisfaction and quality perceptions. Satisfaction may have been influenced by various factors. It is recommended to continue improving operations and customer service through training and evaluations. Further analysis of satisfaction in safety and environmental responsibility is suggested, as well as considering other influential factors. La adecuada gestión de residuos sólidos municipales es decisiva por su impacto ambiental. En Yurimaguas se implementó el Programa de Segregación y Recolección Selectiva de Residuos para promover su manejo sostenible. Se requiere conocer la satisfacción de los usuarios y su relación con la calidad del servicio. El objetivo de presente estudio fue establecer la relación entre la calidad del servicio del Programa de Segregación y Recolección Selectiva de Residuos y la satisfacción de los usuarios. Investigación no experimental, correlacional, transversal y cuantitativa. La muestra fue de 109 jefes de hogar del programa. Se utilizó muestreo no probabilístico único. Se aplicó un cuestionario con escala Likert, con un coeficiente de Cronbach mayor de 0.89 para ambas variables. La mayoría reportó alta satisfacción en calidad operacional y atención al usuario. El 99% tuvo nivel "alto" en estas áreas. Seguridad, sensibilización y responsabilidad ambiental obtuvieron altas calificaciones, con 100% en nivel "alto". El 95% mostró alta satisfacción con el servicio. No hubo relación entre satisfacción y percepciones de calidad. La satisfacción pudo verse influenciada por diversos factores. Se recomienda seguir mejorando operaciones y atención al usuario con capacitaciones y evaluaciones. Se sugiere analizar más la satisfacción en seguridad y responsabilidad ambiental, y considerar otros factores influyentes.
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- Tesis [20]