Show simple item record

dc.contributor.advisorRios Mendoza, Silvia Raquel
dc.contributor.authorMaricahua Cahuasa, Mari Luz
dc.date.accessioned2025-02-28T17:36:10Z
dc.date.available2025-02-28T17:36:10Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other372.52 M26 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11095
dc.description.abstractThe primary objective of this research is to determine the level of drawing development in children at the Initial Educational Institution No. 62084 Oculiza, Alto Amazonas, Balsapuerto, in the year 2022. To achieve this, a descriptive approach was utilized, with a non-experimental and cross-sectional design. The population consisted of 41 children from the same institution, meaning all students were included in the study. The technique employed was observation, and a structured observation guide was used for data collection. Additionally, the validity of the instruments was verified through expert evaluation. The results reveal an equitable distribution between children with achieved drawing skills and those in the developmental process, indicating a diversity in the level of progress. Most children have satisfactorily reached the scribbling level, although there are still cases requiring personalized attention. In the pre-schematic level, more than half of the group has shown progress, though significant individual differences exist. The lack of consolidation in the schematic level and the small number of children who have reached the beginnings of realism suggest that a more specialized approach is needed for drawing development.en_US
dc.description.abstractEl objetivo principal de esta investigación es determinar el nivel de desarrollo del dibujo en los niños de la Institución Educativa Inicial N°62084 Oculiza, Alto Amazonas, Balsapuerto, en el año 2022. Para ello, se utilizó un enfoque descriptivo, con un diseño no experimental y transeccional. La población estuvo conformada por 41 niños de la misma institución, lo que significa que todos los estudiantes fueron incluidos en el estudio. La técnica empleada fue la observación, y para la recolección de datos se utilizó una guía de observación. Además, se comprobó la validez de los instrumentos mediante la evaluación de expertos. Los resultados revelan una distribución equitativa entre niños con habilidades de dibujo en el nivel logrado y procesos, indicando una diversidad en el nivel de progreso. La mayoría de los niños ha alcanzado satisfactoriamente el nivel de garabato, pero persisten casos que requieren atención personalizada. En el nivel preesquemático, más de la mitad del grupo ha mostrado avance, aunque las diferencias individuales son significativas. La falta de consolidación en el nivel esquemático y el escaso número de niños que han alcanzado los comienzos del realismo sugieren que se requiere un enfoque más especializado para el desarrollo del dibujo.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectDibujoes_PE
dc.subjectNiño en edad preescolares_PE
dc.subjectEscuela de párvuloses_PE
dc.subjectEscuelas ruraleses_PE
dc.titleEl dibujo de los niños de la Institución Educativa Inicial N°62084 Oculiza Alto Amazonas Balsapuerto 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Iniciales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Iniciales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni45140231
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6235-1998
renati.advisor.dni5375366
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline111016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorGonzales Mera, Guillermina Elisa
renati.jurorOyarse Sangama, Lady Diane
renati.jurorFlores Saavedra, Rafael
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess