Show simple item record

dc.contributor.advisorAcuña Reyna, Oscar Ernesto
dc.contributor.authorDe la Cruz Perez, Giordania Nelida
dc.date.accessioned2025-03-11T17:15:56Z
dc.date.available2025-03-11T17:15:56Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other373.1425 D33 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11137
dc.description.abstractThe present research aimed to evaluate the effectiveness of the tutorial program in improving the vocational guidance of fifth-year high school students at the José Olaya Balandra educational institution, located in Iquitos, during the year 2023. The study adopted a manipulative approach with a quasi-experimental design. It included a population of 128 students, of which a sample of 65 was formed, distributed in two groups: one manipulative of 34 students and another support of 31 students. Both groups were given a pre- and post-program test. For data collection, a questionnaire on vocational guidance was used, which was approved by an expert judgment, where a score of 82.3% and a reliability of 0.86 (86%) were obtained, which guaranteed its relevance and applicability. The descriptive statistical analysis shows that, after the implementation of the tutorial program, the experimental group obtained 67.6% (23 students) at the good level of vocational guidance, 17.6% (6 students) at the average level, and 14.7% (5 students) at the poor level. These data were contrasted through the Wilcoxon hypothesis test for related samples, obtaining a p-value of 0.000, which is less than 0.05. These results confirmed that the tutorial program had a significant impact on the improvement of vocational guidance.en_US
dc.description.abstractLa presente investigación tuvo objetivo evaluar la eficacia del programa tutorial en la mejora de la orientación vocacional de los estudiantes de quinto año de secundaria en la institución educativa José Olaya Balandra, ubicada en Iquitos, durante el año 2023. El estudio adoptó un enfoque manipulativo con un diseño cuasi-experimental. Que incluyó una población de 128 estudiantes, de los cuales se conformó una muestra de 65, distribuidos en dos agrupaciones: uno manipulativo de 34 estudiantes y otro de apoyo de 31 estudiantes. A ambos grupos se le aplicaron una prueba anterior y posterior al programa. Para la recolección de datos, se utilizó un cuestionario sobre orientación vocacional, que fue aprobado por un juicio de expertos, donde se obtuvo un puntaje de 82,3% y una fiabilidad de 0,86 (86%), lo que garantizó su relevancia y aplicabilidad. El análisis estadístico descriptivo muestra que, tras la implementación del programa tutorial, el grupo experimental obtuvo un 67,6% (23 estudiantes) en el nivel bueno de orientación vocacional, un 17,6% (6 estudiantes) en el nivel regular, y un 14,7% (5 estudiantes) en el nivel deficiente. Estos datos fueron contrastados a través del ensayo de supuestos de Wilcoxon para muestras relacionadas, obteniendo un p valor de 0,000, que es menor a 0,05. Estos resultados confirmaron que el programa tutorial tuvo una repercusión significativa en la mejora de la orientación vocacional.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectOrientación vocacionales_PE
dc.subjectTutoríaes_PE
dc.subjectProgramas de educaciónes_PE
dc.subjectEstudiante de secundariaes_PE
dc.titlePrograma tutorial para mejorar la orientación vocacional en estudiantes de quinto grado de secundaria de la Institución Educativa José Olaya Balandra, Iquitos 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con Especialidad en Lengua y Literaturaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con especialidad en Lengua y Literaturaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni76927825
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1582-8487
renati.advisor.dni05378530
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121746es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorCordova Ramirez, Eleodoro
renati.jurorAlvarado Icahuate, Lizeth
renati.jurorHuanca Ramos, Guillermo
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess